Donald Trump og den britiske statsministeren Keir Starmer har inngått en ny handelsavtale som gir britiske bilmerker lavere tollsatser på eksport til USA for de første 100 000 bilene.
President Donald Trump og Storbritannias statsminister Keir Starmer har annonsert en ny handelsavtale.
Den nye avtalen letter tollsatsene for utenlandsk-eide merker som Jaguar Land Rover og Mini, men er hjemmehørende i Storbritannia.
Avtalen dekker de første 100 000 bilene som eksporteres til USA hvert år.
I henhold til avtalen vil de første 100 000 kjøretøyene som importeres til USA av britiske bilmerker hvert år bli underlagt en toll på 10 prosent.
Mens bil nummer 100 001 og over må betale 25 prosent toll for å komme inn i USA. Det finnes imidlertid indikasjoner på at britene slipper unna med denne typen ting.
I fjor solgte Jaguar Land Rover-gruppen 99 277 biler i USA, Mini 26 299, Rolls-Royce 1 765, Bentley 3 840, mens McLaren sendte 1 270 biler over Atlanterhavet.
Dette betyr at salget faktisk overstiger grensen i den nye avtalen. Men langt fra alle bilene er bygget i England.
Ifølge BBC ble færre enn 100 000 biler eksportert fra England til USA i løpet av hele 2024. Bilene hadde imidlertid en totalverdi på nesten 83 milliarder kroner.
I tillegg til bilimport hevder Det hvite hus at avtalen vil «utvide USAs markedsadgang i Storbritannia betydelig».
Dette skaper en ny eksportmulighet for amerikanske bønder, ranchere og andre for totalt 34,5 milliarder kroner.
Britisk stål til amerikansk landbruk
Det forventes å inkludere mer enn 700 millioner amerikanske dollar (omtrent 4,83 milliarder kroner) i etanoleksport.
I tillegg forventes eksporten av andre landbruksprodukter som storfekjøtt å være verdt 250 millioner amerikanske dollar (omtrent 1,725 milliarder kroner).
Det hvite hus fortsatte å si at den gjensidige tollen på 10 prosent vil forbli som den er. Det vil imidlertid bli en «ny fagforening for stål og aluminium».
I England sier statsministeren at tollen på stål har gått fra 25 prosent til 0 prosent. Dette betyr at britiske stålprodusenter kan fortsette å eksportere til USA uten tollsatser.
Selv om detaljene er litt uklare for øyeblikket, kaller den britiske regjeringen allerede avtalen historisk.
Den vil «kutte tollsatser … for britiske bilprodusenter, stålverk og bønder – beskytte arbeidsplasser og gi stabilitet for eksportører», står det.
Regjeringen sa videre at eksportavgiftene på biler vil bli redusert fra 27,5 prosent til 10 prosent. Det vil spare «hundrevis av millioner i året bare for Jaguar Land Rover».
Mens britiske bilprodusenter ser ut til å høste fordelene, er amerikanske selskaper mer kritiske.
Det amerikanske bilpolitiske rådet, som representerer Ford, General Motors og Stellantis, kritiserte avtalen. De mener det gagner britiske bilprodusenter mer enn amerikanske.
Kritikk fra amerikansk bilindustri – urettferdig!
Presidenten for American Automotive, Matt Blunt, mener at det ikke er det samme båndet til Englands bilindustri som til andre, nærmere naboer.
– Den amerikanske bilindustrien er sterkt integrert med Canada og Mexico; Det samme gjelder ikke for USA og England.
«Vi er skuffet over at administrasjonen prioriterte Storbritannia fremfor våre nordamerikanske partnere.»
Blunt påpeker også at det vil være «billigere å importere en britisk bil med svært lite amerikansk innhold enn en USMCA-bil fra Mexico eller Canada som er halvt amerikanske deler».
Han mener at det «skader amerikanske bilmerker, leverandører og de ansatte ved bilfabrikkene. Om det er tilfelle er fortsatt for tidlig å si noe om.»