Verdens siste splitter nye Saab ble trolig kjøpt av en danske. Men nå har en til dukket opp. På 36 år har bilen snaue 125 kilometer.
Verdens siste fabrikknye Saab har gått bare 125 kilometer på 36 år. Bilen, en Saab 900 Turbo Cabriolet, fant aldri en eier da den kom til USA på slutten av 1980-tallet.
Og selv om den nylig ble lagt ut på auksjon igjen, beholder nåværende eier bilen. Dette til tross for en rekke høye bud.
Bilen ble bygget ved Saabs fabrikk i Nystad, Finland. Det var i 1988 som en del av den spesielle Springtime in Sweden Edition. Bare 287 flere biler ble bygget.
En av bilene ble sendt til en Saab-forhandler i Connecticut. Til tross for sin eksklusivitet og begrensede produksjon, fant bilen aldri noen kjøper. Den forble en del av forhandlerens skjerm, hvor den satt i flere tiår.
I forrige uke var bilen til salgs på auksjonssiden Bring a Trailer. Budrunden nådde nesten 60.000 dollar, tilsvarende cirka 423.000 kroner.
LES OGSÅ: Dansk bilforhandler svindlet til milliontap
Eieren valgte imidlertid å avvise det siste budet da det ble ansett for lavt for en så sjelden bil. Kommentarer på auksjonssiden tyder på at den tre-trinns automatgirkassen kan ha skremt noen kjøpere.
Saab 900 Cabriolet, spesielt første generasjon, regnes som en av de mest ikoniske modellene fra det nå nedlagte bilmerket. Bilen kom på markedet for 41 år siden.
Det skjedde kort tid etter at det ble vist for publikum på Frankfurt Motor Show samme år. Selv om Saab 900 umiddelbart ble møtt med kritikk, klarte Saab å skape en hit. Spesielt i USA, hvor fireseterne og den 'sporty karakteren' passer inn med datidens yuppier.
Produksjonen foregikk i Finland. Det samme var tilfellet for en rekke andre særegne modeller fra merket. Totalt 48 880 førstegenerasjons Saab 900 Cabriolet-modeller ble bygget fra 1986 til 1993, hvorav mange fortsatt er ettertraktet av samlere og entusiaster.
Til tross for potensialet som samlerobjekt, må den usolgte Saaben vente på en eier. Inntil da er det fortsatt en ekstremt sjelden fabrikkny tidskapsel.
Apropos den siste "ekte" splitter nye Saaben og linken til Danmark. Den er god nok. Bilen, en 9-3 Turbo fra 2014, ble i 2019 solgt fra bilmerkets gamle fabrikk i Trollhättan. Les mer om det her .