Porsche mรฅ erkjenne at 2024 blir et dรฅrligere รฅr enn fรธr, i hvert fall รธkonomisk. Problemer med en underleverandรธr kuttet produksjonen betydelig.
Porsche har mรฅttet kutte betydelig i produksjonen ved sine fabrikker. Samtidig advarer merket allerede om at du vil komme dรฅrligere ut av 2024, i hvert fall รธkonomisk.
Problemene skyldes flom ved en fabrikk som tilhรธrer en av Porsches viktige aluminiumsleverandรธrer i Sveits.
Porsche anslรฅr allerede at flommene vil koste bรฅde salg og inntjening. Sistnevnte ventes รฅ krympe med opptil 12,5 milliarder danske kroner.
Fra analysefirmaet Bernstein er vurderingen at det vil produseres mellom 10.000 og 17.400 fรฆrre biler som fรธlge av leveringsproblemene i Sveits.
LES OGSร : Red Bull-kor har allerede fรฅtt sparken, skriver media
Dette er skrevet av svenske Teknikens Varld .
Samme media viser til Bernstein, som mener รฅ vite at Porsche er svรฆrt avhengig av aluminiumsleveranser fra Sveits. Og nรฅr ting ikke gรฅr som planlagt, er det ikke noe annet valg enn รฅ stoppe samlebรฅndene.
Allerede i slutten av juni meldte Porsche at produksjonsproblemene vil redusere forventet fortjeneste med mellom 6 og 12,5 milliarder danske kroner. Altsรฅ et tap som ikke kan unngรฅ รฅ pรฅvirke bunnlinjen.
Porsche er imidlertid ikke det eneste merket som har vรฆrt og er pรฅvirket av problemer som stammer fra forsyningskjeden. Audi mรฅtte umiddelbart stenge en fabrikk da Tyskland ble rammet av kraftige flom i juni, som kostet menneskeliv. Les mer om det her .
Hos Porsche i Zuffenhausen kjemper du imidlertid ikke bare mot naturkreftene. Det er ogsรฅ intern uenighet blant aksjonรฆrene om retningen pรฅ bilmerket. En av storaksjonรฆrene mener Porsche bygger alt for mange elbiler.
Kunngjรธringen kommer i kjรธlvannet av de enorme verditapene eierne av elbilen Taycan opplevde. For eksempel tapte den ansiktslรธftede versjonen av bilen nesten en kvart million kroner i verdi etter bare 28 dager pรฅ markedet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!