Kinesiske SVOLT, en spin-off av Great Wall Motors, skulle ha brukt 19 milliarder på en batterifabrikk for elbiler i Tyskland. Nå dør prosjektet.
Den kinesiske batteriprodusenten SVOLT har gjort det klart at de vil stenge sin europeiske virksomhet innen januar neste år.
Planene om to produksjonsanlegg i Tyskland er henlagt. SVOLT begrunner beslutningen med fallende salg av elbiler i Europa og økende handelsbarrierer mellom EU og Kina.
SVOLT, som opprinnelig var en del av Great Wall Motors, vil nå fokusere på tekniske tjenester, lagringsfasiliteter, ingeniørstøtte, logistikk og vedlikehold i Europa. Dette markerer et skifte fra ambisiøse produksjonsmål til en mer begrenset tilstedeværelse i regionen.
Dette er skrevet av CNEV Post .
Nedleggelsen gjelder to planlagte fabrikker i Tyskland: et anlegg for modul- og pakkemontering i Saarland og en cellefabrikk i Brandenburg.
Monteringsanlegget, som kineserne fortalte om for første gang i 2020, skal ha produsert opptil 24 GWh-pakker årlig med en investering på 19 milliarder danske kroner.
LES OGSÅ: Kort 1 km/t for fort – nå skylder han faren 223.000 kroner.
Produksjonen skulle etter planen starte i midten av 2024, men ble forsinket. Cellefabrikken, som planene ble delt med publikum i 2022, skal ha vært SVOLTS første utenlandske cellefabrikk, med produksjonsstart i 2025.
SVOLT er Kinas åttende største batteriprodusent med en markedsandel på 2,36 prosent. Men selskapet har hatt problemer med å etablere seg både i inn- og utland.
Planer for en notering på Shanghai-børsen, STAR Market, i slutten av 2022 ble offisielt droppet i desember i fjor. Og nå smuldrer også de europeiske planene opp.
SVOLT leverer batterier til Citroën e-C3. Det er begrenset informasjon om andre leveringskontrakter i Europa, men Rho Motion antyder at SVOLT kan ha hatt en kontrakt med BMW.
Også andre batteriprodusenter sliter med å etablere seg i Europa. I september ba Volvos joint venture med Northvolt om 8 milliarder danske kroner i finansiering fra den svenske staten. Pengene skulle brukes til å ferdigstille en fabrikk i Gøteborg.
Northvolt ba om pengene bare noen måneder etter at det ble klart at BMW hadde revet en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!