Vil koste 19 milliarder kr – nå må en spesiell bilfabrikk klare

Kinesiske SVOLT, en spin-off av Great Wall Motors, skulle ha brukt 19 milliarder på en batterifabrikk for elbiler i Tyskland. Nå dør prosjektet.

Den kinesiske batteriprodusenten SVOLT har gjort det klart at de vil stenge sin europeiske virksomhet innen januar neste år.

Planene om to produksjonsanlegg i Tyskland er henlagt. SVOLT begrunner beslutningen med fallende salg av elbiler i Europa og økende handelsbarrierer mellom EU og Kina.

SVOLT, som opprinnelig var en del av Great Wall Motors, vil nå fokusere på tekniske tjenester, lagringsfasiliteter, ingeniørstøtte, logistikk og vedlikehold i Europa. Dette markerer et skifte fra ambisiøse produksjonsmål til en mer begrenset tilstedeværelse i regionen.

Dette er skrevet av CNEV Post .

Nedleggelsen gjelder to planlagte fabrikker i Tyskland: et anlegg for modul- og pakkemontering i Saarland og en cellefabrikk i Brandenburg.

Monteringsanlegget, som kineserne fortalte om for første gang i 2020, skal ha produsert opptil 24 GWh-pakker årlig med en investering på 19 milliarder danske kroner.

LES OGSÅ: Kort 1 km/t for fort – nå skylder han faren 223.000 kroner.

Produksjonen skulle etter planen starte i midten av 2024, men ble forsinket. Cellefabrikken, som planene ble delt med publikum i 2022, skal ha vært SVOLTS første utenlandske cellefabrikk, med produksjonsstart i 2025.

SVOLT er Kinas åttende største batteriprodusent med en markedsandel på 2,36 prosent. Men selskapet har hatt problemer med å etablere seg både i inn- og utland.

Planer for en notering på Shanghai-børsen, STAR Market, i slutten av 2022 ble offisielt droppet i desember i fjor. Og nå smuldrer også de europeiske planene opp.

SVOLT leverer batterier til Citroën e-C3. Det er begrenset informasjon om andre leveringskontrakter i Europa, men Rho Motion antyder at SVOLT kan ha hatt en kontrakt med BMW.

Også andre batteriprodusenter sliter med å etablere seg i Europa. I september ba Volvos joint venture med Northvolt om 8 milliarder danske kroner i finansiering fra den svenske staten. Pengene skulle brukes til å ferdigstille en fabrikk i Gøteborg.

Northvolt ba om pengene bare noen måneder etter at det ble klart at BMW hadde revet en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...