Akkurat nรฅ selger ikke elbiler sรฆrlig godt. Men hos Volkswagen nekter direktรธr Thomas Schรคfer รฅ snakke om krisen, selv om han nettopp har kastet 500 milliarder. kroner i bensin- og dieselbiler.
Volkswagen har nettopp tatt ut 500 milliarder kroner av et budsjett pรฅ 1300 milliarder kroner, som ellers utelukkende ville blitt brukt pรฅ elbiler.
De 500 milliarder kronene mรฅ brukes pรฅ utviklingen av forbrenningsmotoren, som Volkswagen 'skal holde konkurransedyktig'.
Men til tross for at det er tatt en ny avgjรธrelse, som ikke lukter sรฅ mye som 100 prosent stรธtte for elbilen, mener merkevarens toppsjef Thomas Schรคfer likevel at bilen med kabel er det eneste riktige i fremtiden. .
Det skriver Autogazette .
LES OGSร : Bensinstasjoner skal fรฅ ta ut spesialbensin
I et intervju med administrerende direktรธr, som imidlertid ble publisert fordi Volkswagen flyttet rundt pรฅ pengene, nekter Schรคfer รฅ snakke om krisen. For, akkurat som Audi, stรฅr Volkswagen fast pรฅ at elbiler er det eneste riktige pรฅ fremtidens veier.
Thomas Schรคfer ser den markant lavere etterspรธrselen etter elbiler, som sรฆrlig gjelder i Tyskland, ikke bare som et uttrykk for fjerning av statstilskuddet. Han skylder ogsรฅ pรฅ hรธye strรธmpriser.
Volkswagen-direktรธren ser det heller ikke som et alternativ at merket bare kan trykke pรฅ pauseknappen nรฅr det gjelder elbiler. Sรฅ pรฅ et senere tidspunkt for รฅ starte opp igjen.
Selv ikke om det er det konkurrentene hos Mercedes-Benz ser ut til รฅ ha gjort i รธyeblikket, nรฅr utviklingen av to nye plattformer for elbiler har stoppet opp. Les mer om det her.
I stedet ser Thomas Schรคfer pรฅ det som et uttrykk for ยซen mellomtingยป, nรฅr bilistene nรฅ i รธkende grad ser etter hybridbiler. Faktisk ogsรฅ i en grad som faller bak Volkswagen.
Selv om Volkswagen erkjenner at det ogsรฅ mรฅ vรฆre plass til syntetisk drivstoff og hydrogen, er plug-in elbiler den eneste veien รฅ gรฅ, heter det.
โ Det er for tiden mye motstand og fรธlelser mot elbiler. Men det er veldig gรธy รฅ kjรธre elbil, konstaterer regissรธren i intervjuet.
Sett i lys av den kunngjรธringen er det ikke overraskende at andre bilmerker blir kritisert for รฅ bremse ยซutviklingen av elbilenยป. I en ny undersรธkelse fรฅr sรฆrlig japanerne juling for ikke รฅ investere nok i elektriske motorer, men i stedet tenke ยซflersporetยป. Les mer om det her .