Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd.

Volkswagen dropper nisjemodeller. Det er rett og slett ingen måte å ha råd til slikt lenger. Det er derfor en bil som Arteon ikke får en etterfølger.

Konsernet anslår at det ikke lenger er ressurser til å investere i bilmodeller som kun en liten del av markedet kjøper.

Ifølge administrerende direktør Thomas Schäfer vil ikke Volkswagen lansere nisjemodeller eller modeller med lave salgstall, fordi merket har etablert et «perfekt modellprogram».

Dette skriver Autocar .

Det tyske merket tror ikke at det foreløpig «har penger til å gamble» med biler som ikke bidrar til bunnlinjen.

Sjefen innrømmer: Pengene er ikke der

Dette indikerer at Arteon og T-Roc Cabriolet ikke vil bli fornyet med en ansiktsløftning eller en helt ny generasjon.

Schäfer har mer enn antydet at betydelige utfordringer med å lansere slike biler, inkludert bekymringer om hvorvidt investeringen kan holdes hjemme, er årsaker til «den samme debatten hvert år» hos VW-ledelsen.

Videre kutter de ned på «små» produksjoner når det gjelder å holde overskuddet hjemme i «kjernevirksomheten». Dette er biler som Golf, Touareg og ID.

– Vi må investere i hybridisering, Euro 7 og utover.

– Det er en stor oppgave å ha råd til det hele. Du må holde porteføljen din – kjernen – samlet og holde styr på nisjeproduktene.

– Tidligere hadde vi ganske mange nisjeprodukter, og jeg sier ikke at vi ikke kommer tilbake, men ikke for øyeblikket. Vi må holde hovedvirksomheten sunn. Det er hovedfokuset, sier Schäfer.

Den tidligere Skoda-sjefen antyder imidlertid at det ikke er en entydig tilnærming og at det vurderes hvilke nisjemodeller som kan legges til i fremtiden hvis eller når økonomiske problemer løses.

– Hva mer kan vi legge til? Kjernen er klar. Det vi har i porteføljen nå tror jeg egentlig er kjernen, fra de små kombibilene til SUV-ene, helt opp til store SUV-er og stasjonsvogner.

– Men du vet, mer nisjebiler som Scirocco pleide å være, som Touran pleide å være. Disse bilene har en plass i vårt overordnede syn på ting.

Volkswagen vil dermed konsentrere seg om de modellene som genererer mest penger her og nå, og de modellene som de er forpliktet til å produsere på grunn av lovverket. Elbilene.

En av hovedårsakene til at nisjemodeller nå forsvinner, er ikke bare den lille kundebasen. Dette henger også sammen med at Volkswagen må bruke penger for å møte stadig strengere utslippskrav.

Videre krever EU at bilmerker generelt bygger flere elbiler. Selv om det ikke nødvendigvis er kjøpere til dem. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...