Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd.
Volkswagen dropper nisjemodeller. Det er rett og slett ingen måte å ha råd til slikt lenger. Det er derfor en bil som Arteon ikke får en etterfølger.
Konsernet anslår at det ikke lenger er ressurser til å investere i bilmodeller som kun en liten del av markedet kjøper.
Ifølge administrerende direktør Thomas Schäfer vil ikke Volkswagen lansere nisjemodeller eller modeller med lave salgstall, fordi merket har etablert et «perfekt modellprogram».
Dette skriver Autocar .
Det tyske merket tror ikke at det foreløpig «har penger til å gamble» med biler som ikke bidrar til bunnlinjen.
Sjefen innrømmer: Pengene er ikke der
Dette indikerer at Arteon og T-Roc Cabriolet ikke vil bli fornyet med en ansiktsløftning eller en helt ny generasjon.
Schäfer har mer enn antydet at betydelige utfordringer med å lansere slike biler, inkludert bekymringer om hvorvidt investeringen kan holdes hjemme, er årsaker til «den samme debatten hvert år» hos VW-ledelsen.
Videre kutter de ned på «små» produksjoner når det gjelder å holde overskuddet hjemme i «kjernevirksomheten». Dette er biler som Golf, Touareg og ID.
– Vi må investere i hybridisering, Euro 7 og utover.
– Det er en stor oppgave å ha råd til det hele. Du må holde porteføljen din – kjernen – samlet og holde styr på nisjeproduktene.
– Tidligere hadde vi ganske mange nisjeprodukter, og jeg sier ikke at vi ikke kommer tilbake, men ikke for øyeblikket. Vi må holde hovedvirksomheten sunn. Det er hovedfokuset, sier Schäfer.
Den tidligere Skoda-sjefen antyder imidlertid at det ikke er en entydig tilnærming og at det vurderes hvilke nisjemodeller som kan legges til i fremtiden hvis eller når økonomiske problemer løses.
– Hva mer kan vi legge til? Kjernen er klar. Det vi har i porteføljen nå tror jeg egentlig er kjernen, fra de små kombibilene til SUV-ene, helt opp til store SUV-er og stasjonsvogner.
– Men du vet, mer nisjebiler som Scirocco pleide å være, som Touran pleide å være. Disse bilene har en plass i vårt overordnede syn på ting.
Volkswagen vil dermed konsentrere seg om de modellene som genererer mest penger her og nå, og de modellene som de er forpliktet til å produsere på grunn av lovverket. Elbilene.
En av hovedårsakene til at nisjemodeller nå forsvinner, er ikke bare den lille kundebasen. Dette henger også sammen med at Volkswagen må bruke penger for å møte stadig strengere utslippskrav.
Videre krever EU at bilmerker generelt bygger flere elbiler. Selv om det ikke nødvendigvis er kjøpere til dem. Les mer om det her .