Etter bare 3 år legger Volkswagen nå GTX-betegnelsen i graven og fortsetter med GTI-navnet fra bensinbilene.
Det er ikke mer enn 3 år siden Volkswagen oppfant GTX-betegnelsen for de ytelsesorienterte elbilene.
Men nå er det slutt. Tyskerne satser i stedet på den velkjente GTI. I tillegg kommer en rekke R-modeller. Faktisk så mange at 'R' er i ferd med å bli et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .
Fra og med neste generasjon elbiler vil kommende toppmodeller få GTI- og R-merker som Volkswagens bensinbiler har hatt i flere tiår.
Det sier Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer til Autocar.
LES OGSÅ: Slik jukser verksteder bilistene, sier mekaniker
– GTX er ytelse som tilhører MEB-plattformen. Men fra og med de neste produktene skal vi jobbe oss tilbake til GTI og R, sier direktøren.
GTX står overfor GTI – Grand Touring Injection – ikke for ingenting. Ikke engang i Volkswagens ordbok. Men det er ikke første gang tyskerne bruker begrepet.
Faktisk dukket den opp på Scirocco-modellen allerede på 1980-tallet, fordi den ble gravlagt og funnet igjen i 2021, da elbilen ID.4 fikk to elektriske motorer. Siden den gang har emblemet funnet veien til flere elbiler. Men om en liten stund er det over.
Volkswagen har imidlertid ennå ikke tatt et oppgjør med seg selv hva en GTI-modell er i fremtiden. Tradisjonelt er det noe med forhjulsdrift og forbrenningsmotor. Men minst halvparten av den oppskriften ekskluderer elbilen.
På den annen side har vi de kommende R-modellene. Og her er en ting som det vanligvis er. Ingen R-modell får annet enn firehjulsdrift.
Les flere nyheter fra og om VAG Gruppen her!