Volkswagen er i krise. Gjelden er så enorm at merket ifølge økonomidirektøren har to, kanskje tre år på seg til å snu trenden. Nå stenges den første fabrikken.
Volkswagen mangler penger. Faktisk er merket i en så stor økonomisk krise at ledelsen nå stenger den første av trolig en rekke fabrikker.
Dette skriver finansmediet Bloomberg .
Nærmere bestemt trekker Volkswagen ut av fabrikken i Nanjing, som i et joint venture med det statseide SAIC, som bl.a. eier MG, bygger Passat og en rekke Skoda-modeller.
Volkswagen var det første bilmerket som etablerte seg i Kina. Noe som faktisk også gjorde at en modell som Golf II var i produksjon i ulike varianter helt frem til 2013.
LES OGSÅ: Mercedes-eier slapp unna parkeringsbod fordi han ikke adlyder Tesla
Fabrikken i Nanjing, som ifølge Bloomberg legges ned, har en årlig kapasitet på 360.000 biler. Akkurat nå er det imidlertid kun 58 prosent av fabrikkens kapasitet som utnyttes. På den annen side ønsker ikke Volkswagen egentlig å kommentere medienes opplysninger.
– Alle SAIC Volkswagen-fabrikker opererer normalt etter markedskrav og vår prognose, heter det i en kommentar.
Det er imidlertid ikke bare Volkswagen som lider i Kina. Flere av konsernets merkevarer gjør dette. Særlig Audi har hatt skarp konkurranse fra kinesernes egne merker.
Tilbake i desember 2023 kom det også frem at merket nå søker hjelp fra et kinesisk merke som skal levere teknologien til en helt ny modell. Les mer om det her .
Mens Audi og Volkswagen prøver å holde på kinesiske markedsandeler, er andre merker på flukt fra det kommunistiske diktaturet. For eksempel håper Aiways å starte hele selskapet på nytt ved å flytte alt annet enn produksjon til Europa.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!