Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe. Kanskje.

Volkswagen lanserer ingen nye elbiler i 2025. Dette er en utfordring for den tyske bilprodusenten, som ellers satser hardt på elektrifisering. Den siste nye elbilen fra Volkswagen var ID.7 sedan, som kom på markedet i tredje kvartal 2023.

Volkswagen går en vanskelig periode i møte når de skal selge eldre teknologi til nye kunder. Det sier den tyske bilindustrianalytikeren Matthias Schmidt til Bloomberg .

– I det neste året er Volkswagen tvunget til å selge gammel teknologi til nye kunder. Det blir vanskelig.

Volkswagen opplever motvind i flere av sine viktigste markeder, inkludert USA, Europa og Kina. I Europa har reduserte statlige subsidier i land som Tyskland dempet etterspørselen.

I Kina, som er et avgjørende marked for hele Volkswagen-konsernets langsiktige elbilambisjoner, taper bilprodusenten terreng til lokale konkurrenter.

Selv premiumbiler som Audi Q8 e-tron og Porsche Taycan har problemer med å få asfalt under hjulene på det kinesiske markedet, som i økende grad domineres av billigere elbiler fra kinesiske merker. Audi prøver av samme grunn med et nytt bilmerke. Les mer om det her .

For å styrke sin posisjon på det kinesiske markedet har Volkswagen inngått et samarbeid med Xpeng. De to selskapene utvikler i fellesskap en elektrisk og elektronisk arkitektur (E&E) som skal danne grunnlaget for alle Volkswagen elbiler produsert i Kina.

De første modellene fra samarbeidet forventes å bli lansert i 2026 og vil inneholde to mellomklasse elbiler fra Volkswagen. Inkludert en SUV. Volkswagen-konsernet har som mål å øke det årlige salget i Kina fra 2,93 millioner biler i fjor til 4 millioner biler innen 2030.

Volkswagen understreker viktigheten av å opprettholde sin brede modellportefølje.

"Å introdusere nye modeller er én løsning. Men det er like viktig å opprettholde bredden i modellprogrammene våre.

– Vi har jobbet hardt de siste årene og har modeller med programvare og kvalitet, sier Stefan Voswinkel, talsmann for Volkswagen.

I USA forbereder Volkswagen-konsernet lanseringen av Scout Terra and Traveler. Disse to modellene vil imidlertid eksklusivt selges direkte til kunder, utenom de tradisjonelle Volkswagen-forhandlerne.

Denne avgjørelsen har møtt motstand fra forhandlere i California. De elektriske SUV-ene og pickupene forventes å appellere til amerikanske bilkjøpere. Men produksjonen starter ikke før i 2027.

Volkswagens neste store lansering i Europa er den etterlengtede ID.2. Denne modellen forventes ikke å komme på markedet før i 2026. Og det er fortsatt usikkerhet rundt prisen. Det forventes imidlertid å sette seg et sted rundt 200.000 DKK.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...