2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe. Kanskje.
Volkswagen lanserer ingen nye elbiler i 2025. Dette er en utfordring for den tyske bilprodusenten, som ellers satser hardt på elektrifisering. Den siste nye elbilen fra Volkswagen var ID.7 sedan, som kom på markedet i tredje kvartal 2023.
Volkswagen går en vanskelig periode i møte når de skal selge eldre teknologi til nye kunder. Det sier den tyske bilindustrianalytikeren Matthias Schmidt til Bloomberg .
– I det neste året er Volkswagen tvunget til å selge gammel teknologi til nye kunder. Det blir vanskelig.
Volkswagen opplever motvind i flere av sine viktigste markeder, inkludert USA, Europa og Kina. I Europa har reduserte statlige subsidier i land som Tyskland dempet etterspørselen.
I Kina, som er et avgjørende marked for hele Volkswagen-konsernets langsiktige elbilambisjoner, taper bilprodusenten terreng til lokale konkurrenter.
Selv premiumbiler som Audi Q8 e-tron og Porsche Taycan har problemer med å få asfalt under hjulene på det kinesiske markedet, som i økende grad domineres av billigere elbiler fra kinesiske merker. Audi prøver av samme grunn med et nytt bilmerke. Les mer om det her .
For å styrke sin posisjon på det kinesiske markedet har Volkswagen inngått et samarbeid med Xpeng. De to selskapene utvikler i fellesskap en elektrisk og elektronisk arkitektur (E&E) som skal danne grunnlaget for alle Volkswagen elbiler produsert i Kina.
De første modellene fra samarbeidet forventes å bli lansert i 2026 og vil inneholde to mellomklasse elbiler fra Volkswagen. Inkludert en SUV. Volkswagen-konsernet har som mål å øke det årlige salget i Kina fra 2,93 millioner biler i fjor til 4 millioner biler innen 2030.
Volkswagen understreker viktigheten av å opprettholde sin brede modellportefølje.
"Å introdusere nye modeller er én løsning. Men det er like viktig å opprettholde bredden i modellprogrammene våre.
– Vi har jobbet hardt de siste årene og har modeller med programvare og kvalitet, sier Stefan Voswinkel, talsmann for Volkswagen.
I USA forbereder Volkswagen-konsernet lanseringen av Scout Terra and Traveler. Disse to modellene vil imidlertid eksklusivt selges direkte til kunder, utenom de tradisjonelle Volkswagen-forhandlerne.
Denne avgjørelsen har møtt motstand fra forhandlere i California. De elektriske SUV-ene og pickupene forventes å appellere til amerikanske bilkjøpere. Men produksjonen starter ikke før i 2027.
Volkswagens neste store lansering i Europa er den etterlengtede ID.2. Denne modellen forventes ikke å komme på markedet før i 2026. Og det er fortsatt usikkerhet rundt prisen. Det forventes imidlertid å sette seg et sted rundt 200.000 DKK.