Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort.

Volkswagen går nå ut av Northvolts styre, selv om bilmerket eier hele 22 prosent av batteriselskapet.

Beslutningen om å trekke seg fra ledelsen blir imidlertid mottatt med overraskelse, da Volkswagen har hatt betydelig innflytelse på selskapets drift. En talsmann for Volkswagen nekter imidlertid å kommentere utviklingen overforDagens Industri .

– Vennligst forstå at vi ikke vil kommentere ytterligere detaljer om vårt kontraktsforhold med Northvolt.

Det er Volkswagens investeringssjef Sven Fuhrman som har bedt om å trekke seg fra styret.

Ifølge kilder som Dagens Industri siterer, har Fuhrman sittet i styret på vegne av Volkswagen siden i fjor. Volkswagen ønsker imidlertid ikke å utdype når beslutningen om å forlate lederstillingen er tatt eller hvilke hensyn som ligger bak.

LES OGSÅ: Alle elbiler er forbudt på racerbaner av sikkerhetsmessige årsaker

Volkswagen understreker imidlertid at avgjørelsen ikke vil påvirke deres aksjeeierskap i Northvolt. En representant fra selskapet sier i en kommentar til DI:

– Avgjørelsen har ingen innflytelse på Volkswagens aksjeeierskap i Northvolt.

Begjæringen om tilbaketrekking ble sendt inn til Northvolt mandag. Volkswagen har nære bånd med Northvolt.

Tyskerne eier også lastebilprodusenten Scania, som er storkunde hos den svenske batteriprodusenten. I forbindelse med oppsigelsen forklarer Erik Zsiga, pressetalsmann i Northvolt:

– Som du nevner, går Sven Fuhrman ut av styret i Northvolt AB, hvor han har sittet i Volkswagens mandat siden i fjor. Volkswagen er vår mangeårige forretningspartner, så vi har et tett samarbeid med dem og Volkswagen-merkene som vi jobber for.

Northvolt er i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Selskapet har møtt en rekke utfordringer, og i oktober gikk datterselskapet Northvolt Ett Expansion konkurs.

Selv samme måned truet svenske skattemyndigheter med å slå morselskapet konkurs på grunn av en gjeld på flere hundre millioner kroner. Les mer om det her.

Selskapet har også sagt opp hele 1600 ansatte som del av en større omstrukturering. Ifølge Northvolts direktør Peter Carlsson må det til en finansiell kapitaltilførsel på minst 6,6 milliarder danske kroner hvis Northvolt skal overleve. Men det er fortsatt uklart hvor pengene skal komme fra.

Volkswagen er ikke det eneste bilmerket som har hoppet av fra batteriprodusenten. I begynnelsen av året rev BMW opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner. Volkswagen har angivelig en ordre i samme størrelsesorden som sitter på fabrikken.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...