Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort.
Volkswagen går nå ut av Northvolts styre, selv om bilmerket eier hele 22 prosent av batteriselskapet.
Beslutningen om å trekke seg fra ledelsen blir imidlertid mottatt med overraskelse, da Volkswagen har hatt betydelig innflytelse på selskapets drift. En talsmann for Volkswagen nekter imidlertid å kommentere utviklingen overforDagens Industri .
– Vennligst forstå at vi ikke vil kommentere ytterligere detaljer om vårt kontraktsforhold med Northvolt.
Det er Volkswagens investeringssjef Sven Fuhrman som har bedt om å trekke seg fra styret.
Ifølge kilder som Dagens Industri siterer, har Fuhrman sittet i styret på vegne av Volkswagen siden i fjor. Volkswagen ønsker imidlertid ikke å utdype når beslutningen om å forlate lederstillingen er tatt eller hvilke hensyn som ligger bak.
LES OGSÅ: Alle elbiler er forbudt på racerbaner av sikkerhetsmessige årsaker
Volkswagen understreker imidlertid at avgjørelsen ikke vil påvirke deres aksjeeierskap i Northvolt. En representant fra selskapet sier i en kommentar til DI:
– Avgjørelsen har ingen innflytelse på Volkswagens aksjeeierskap i Northvolt.
Begjæringen om tilbaketrekking ble sendt inn til Northvolt mandag. Volkswagen har nære bånd med Northvolt.
Tyskerne eier også lastebilprodusenten Scania, som er storkunde hos den svenske batteriprodusenten. I forbindelse med oppsigelsen forklarer Erik Zsiga, pressetalsmann i Northvolt:
– Som du nevner, går Sven Fuhrman ut av styret i Northvolt AB, hvor han har sittet i Volkswagens mandat siden i fjor. Volkswagen er vår mangeårige forretningspartner, så vi har et tett samarbeid med dem og Volkswagen-merkene som vi jobber for.
Northvolt er i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Selskapet har møtt en rekke utfordringer, og i oktober gikk datterselskapet Northvolt Ett Expansion konkurs.
Selv samme måned truet svenske skattemyndigheter med å slå morselskapet konkurs på grunn av en gjeld på flere hundre millioner kroner. Les mer om det her.
Selskapet har også sagt opp hele 1600 ansatte som del av en større omstrukturering. Ifølge Northvolts direktør Peter Carlsson må det til en finansiell kapitaltilførsel på minst 6,6 milliarder danske kroner hvis Northvolt skal overleve. Men det er fortsatt uklart hvor pengene skal komme fra.
Volkswagen er ikke det eneste bilmerket som har hoppet av fra batteriprodusenten. I begynnelsen av året rev BMW opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner. Volkswagen har angivelig en ordre i samme størrelsesorden som sitter på fabrikken.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!