14. november, 2024

Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort.

Volkswagen går nå ut av Northvolts styre, selv om bilmerket eier hele 22 prosent av batteriselskapet.

Beslutningen om å trekke seg fra ledelsen blir imidlertid mottatt med overraskelse, da Volkswagen har hatt betydelig innflytelse på selskapets drift. En talsmann for Volkswagen nekter imidlertid å kommentere utviklingen overforDagens Industri .

– Vennligst forstå at vi ikke vil kommentere ytterligere detaljer om vårt kontraktsforhold med Northvolt.

Det er Volkswagens investeringssjef Sven Fuhrman som har bedt om å trekke seg fra styret.

Ifølge kilder som Dagens Industri siterer, har Fuhrman sittet i styret på vegne av Volkswagen siden i fjor. Volkswagen ønsker imidlertid ikke å utdype når beslutningen om å forlate lederstillingen er tatt eller hvilke hensyn som ligger bak.

LES OGSÅ: Alle elbiler er forbudt på racerbaner av sikkerhetsmessige årsaker

Volkswagen understreker imidlertid at avgjørelsen ikke vil påvirke deres aksjeeierskap i Northvolt. En representant fra selskapet sier i en kommentar til DI:

– Avgjørelsen har ingen innflytelse på Volkswagens aksjeeierskap i Northvolt.

Begjæringen om tilbaketrekking ble sendt inn til Northvolt mandag. Volkswagen har nære bånd med Northvolt.

Tyskerne eier også lastebilprodusenten Scania, som er storkunde hos den svenske batteriprodusenten. I forbindelse med oppsigelsen forklarer Erik Zsiga, pressetalsmann i Northvolt:

– Som du nevner, går Sven Fuhrman ut av styret i Northvolt AB, hvor han har sittet i Volkswagens mandat siden i fjor. Volkswagen er vår mangeårige forretningspartner, så vi har et tett samarbeid med dem og Volkswagen-merkene som vi jobber for.

Northvolt er i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Selskapet har møtt en rekke utfordringer, og i oktober gikk datterselskapet Northvolt Ett Expansion konkurs.

Selv samme måned truet svenske skattemyndigheter med å slå morselskapet konkurs på grunn av en gjeld på flere hundre millioner kroner. Les mer om det her.

Selskapet har også sagt opp hele 1600 ansatte som del av en større omstrukturering. Ifølge Northvolts direktør Peter Carlsson må det til en finansiell kapitaltilførsel på minst 6,6 milliarder danske kroner hvis Northvolt skal overleve. Men det er fortsatt uklart hvor pengene skal komme fra.

Volkswagen er ikke det eneste bilmerket som har hoppet av fra batteriprodusenten. I begynnelsen av året rev BMW opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner. Volkswagen har angivelig en ordre i samme størrelsesorden som sitter på fabrikken.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Lurt til å kjøpe 12 år gamle dekk – "Det eksploderte"

For en kvinne ble det å kjøpe det hun...

Volvos kinesiske eier mangler 17 milliarder danske kroner

Den nest største aksjonæren i Volvo-konsernet, kinesiske Geely Holding,...

Kvinne fikk 735.000 kroner i parkeringsbås

Kvinnen Jenner Fitzgerald skylder 735 000 DKK til en...

Regler om elbiler fra 2026 er «umulige», sier Toyota

Allerede i 2026 må 35 prosent av alle nye...

Retten dømmer menn for å ha stjålet 150 fotobokser

En gruppe menn, som i svenske medier ble fordømt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Lucid Air er verdens raskeste politibil

Ting går raskt i bilverdenen. Forrige uke var det Tesla Model S. Nå er Lucid Air verdens raskeste politibil. Forrige uke rapporterte Boosted at...

Youtuber dør under vanvittig trafikk på motorveien

Andre Beadle, som er 1StockF30 på Youtube, har drept seg selv under en høyhastighetsulykke på en motorvei i USA. Youtuber Andre Beadle, kjent på...

Elbiler er upopulære – nå bremser Ford produksjonen

Kundene kjøper ikke det antallet nye Capri- og Explorer-modeller som Ford hadde forventet. Så nå kuttes produksjonen kraftig ned. Kanskje bortsett fra Ferrari og...

Audi tar patent på biler med innebygget badstue

Bilmerkene tar patent på alt mulig mellom himmel og jord. Nå ønsker Audi å inkludere badstueopplevelsen i nye biler. Ferrari skal snu opp ned...

Flere Tesla Cybertruck er allerede endt som skrot

Flere Tesla Cybertrucks har allerede endt opp som skrot. Men det er en grunn til det, og til tross for protester er bilenes skjebne...

Lurt til å kjøpe 12 år gamle dekk – "Det eksploderte"

For en kvinne ble det å kjøpe det hun trodde var helt nye dekk til et mareritt. Dekkene, som var 12 år gamle, eksploderte...

Skrotet Tesla – nå tjener bilgiganten milliarder igjen

I desember i fjor annonserte utleiegiganten Sixt at de selger alle sine Tesla-modeller fra sin flåte av leiebiler. Nå tjener virksomheten igjen milliarder på...

Volkswagen investerer 5,8 milliarder mer i nytt bilmerke

Økonomien til kriserammede Volkswagen, som truer med fabrikknedleggelse, er ikke verre enn å finne ytterligere 5,8 milliarder danske kroner. til Rivian. Kriserammede Volkswagen investerer...

86 steder i Norge har helt utryddet nye bensinbiler

I 86 norske kommuner er det ingen nye bensin- og dieselbiler i det hele tatt lenger. De har alle blitt utkonkurrert av elbilen, viser...

Trist melding fra Audi: 3.000 mister jobbet

Audi har gitt opp å finne en kjøper til merkets fabrikk i Brussel, Belgia. Derfor stenger fabrikken nå permanent. De siste 3000 ansatte vil...

Anders fikk en fartsbot på 1,5 millioner kroner. kroner – «Jeg klager ikke»

Den svensk-finske rikmannen Anders Wiklöf mangler flere ganger fartskontroller i Finland. Det kostet ham senest 1,5 millioner kroner. Likevel klager han ikke. Den svensk-finske...

Den komplette guiden til leasing av elbiler

Elbilleasing har revolusjonert måten vi tenker på transport, og det med god grunn. Den omfattende omstillingen har gjort det enklere enn noen gang å...