50 prosent. Så mye vil prisen på batteripakker til elbiler synke i løpet av bare to år, spør du Volkswagen. Prisen kan falle ytterligere.
Bør du vente med å kjøpe elbil? Kanskje. I alle fall hvis du vil ha den fra ny og bare litt billigere.
Allerede i 2027 forventer Volkswagen at batteripakkene til elbiler vil ha falt i pris med 50 prosent. Altså i forhold til hva en tilsvarende batteripakke kostet i 2023.
Og det er ikke alt. For i 2029, ifølge analytiker Matthias Schmidt, ser Volkswagen for seg selv vil batteripakkene være ytterligere 20 prosent billigere.
Spørsmålet er om dette er noe sjåførene vil kunne legge merke til hos forhandlerne. Eller om VW-konsernet vil øke sin inntjening per aksje gjennom denne ruten? bil.
Volkswagen regner med det dramatiske prisfallet fordi datterselskapet PowerCo kan øke produksjonskapasiteten. Videre har prisene på råvarer til elbilbatterier falt i lang tid.
Litium er blitt nesten 90 prosent billigere på 3 år
Prisen på blant annet litium har stupt med 85 prosent siden 2022. Men til tross for de billigere materialene er det ikke alle batterifabrikker som klarer å holde hodet nede.
Det kjente Volkswagen på så sent som denne måneden, da den svenske batteriprodusenten Northvolt gikk konkurs.
Konkursen betyr at tyskerne – som var fabrikkens største aksjonær – vil avskrive 13 milliarder danske kroner som tap. Motsatt er det ikke bare bilmerkene som rammes av konkursen.
Faktisk har konkursen i den svenske økonomien kostet hver eneste danske en formue. Pensjonskassen ATP, som nesten alle lønnstakere i Danmark betaler til, har tapt 2,3 milliarder kroner på nedleggelsen av Northvolt.