9. mars, 2025

Volkswagen innrømmer – berøringsskjermer er dritt

Volkswagen innrømmer nå at det var feil å la berøringsskjermer og paneler ta plass til knapper i gruppens biler. Den nye ID.2 korrigerer dette.

Selv Volkswagen erkjenner nå at berøringsskjermer i biler er en billigere løsning, men at kundene hater dem.

I et nytt intervju konkluderer tyskernes designsjef, Andreas Mindt, med at fremtidige Volkswagen-modeller vil ha knapper for alle de viktigste funksjonene. Den første bilen endringen vil bli sett i er den kommende ID.2

Volkswagen beklager det med sin beslutning om å eliminere så mange fysiske knapper som mulig.

Ved utgangen av 2022 utstyrte Volkswagen de fleste bilene i modellutvalget med berøringskontroller på rattet. En avgjørelse tyskerne umiddelbart fikk voldsom kritikk for.

Etter presentasjonen av ID.2all konseptbilen i 2023, erkjente Volkswagen feilen og lovet å endre designet. Faktisk ble det så ille at den første designdirektøren ble sparket. Les mer om det her.

Hans etterfølger, Andreas Mindt, velger nå å utdype hvorfor Volkswagen ikke kunne leve med kundemisnøye.

I et intervju med Autocar forteller han at kommende Volkswagen-modeller vil ha fysiske knapper for de fem mest sentrale funksjonene: volum, setevarme, ventilasjon og varselblink.

På denne måten slipper VW-kunder å navigere i menyer på en dataskjerm for å finne de mest grunnleggende funksjonene.

Mindt understreket at designendringen vil gjelde; i hver bil vi bygger fra nå av. Designsjefen innrømmet åpent at den forrige strategien ikke var optimal.

– Det forstår vi, sier Mindt, og viser til den overveldende kritikken fra kundene.

– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi vil ha fysiske knapper på rattet. Ikke mer gjetting.

– Det er tilbakemeldinger, det er ekte, og folk liker det. Ærlig talt, det er en bil. Det er ikke en telefon: det er en bil."

Den produksjonsklare versjonen av konseptbilen ID.Every1, som forventes å bli ID.1 i 2027, vil i likhet med ID.2 ha mange fysiske knapper, lover tyskerne.

Volkswagen vil dermed fjerne de haptiske berøringspanelene som i dag brukes til å kontrollere alt fra volum til zoom i navigasjonen og klimaanleggets temperatur i ID-modellene. Disse finnes i flere Volkswagen Group-modeller, inkludert den oppdaterte Golf Mk.8.5

Selv om fokuset er på fysiske knapper, understreket Mindt at berøringsskjermen fortsatt vil være til stede.

– Det er mange funksjoner å levere på enkelte områder, så skjermen blir stor, og du finner mye HMI-innhold lenger inn i systemet.

– Men de fem viktigste tingene vil alltid være på det første fysiske laget. «Det er veldig viktig», sier designdirektøren.

Latest

Don't miss

Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til...

30 sjåfører rømte fra politiet på motorveien

30 sjåfører slapp unna med en anmerkning, selv om...

Volvo vraket for 25 år siden – Lennart får fartsbot nå

For 25 år siden vraket Lennart «Lillen» Wallin sin...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Selv Toyota selger nå flere elbiler enn Tesla

Det er ikke bare Teslas aksjekurs som raser mot bunnen. Det samme gjør bilsalget. I Norge selger Toyota nå flere elbiler enn amerikanerne. I...

Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94). Tidligere Formel...

Formel 1 bringer inn penger som aldri før

Aldri før har folkene bak de kommersielle rettighetene til Formel 1 raket inn så mye penger som tilfellet var i 2024. En lobb er...

Volkswagen ID.1 skal bygges på amerikansk teknologi

Tyskerne er ikke i stand til å levere programvaren selv til den kommende erstatningen, som vil bli kalt Volkswagen ID.1. Amerikanske Rivian skal levere...

Nissan kan begjære seg konkurs – forventer å tape 3,8 milliarder

Nissans direktør Makoto Uchida er ikke i tvil om at bilmerket vil gå konkurs dersom det ikke foreligger en redningsplan etter et forventet underskudd...

Porsche kjøper et konkursrammet bilselskap med milliardgjeld

Porsche har kjøpt Varta AG ut av batteridivisjonen V4Drive. Avtalen innebærer at batterikonsernets gjeld blir nedskrevet med milliarder av kroner. Porsche har kjøpt batteriprodusenten...

BMW saksøker BYD igjen – "kineserne stjeler"

Uenigheter mellom BMW og BYD har endt i retten. Denne gangen anklager tyskerne kineserne for å ha stjålet modellnavnet. BMW har nok en gang...

Dyre elbiler stuper – taper 341.000 kroner på 2 år

Elbiler taper verdi. Sånn er det. Men spesielt på de virkelig dyre som BMW iX gjorde de to første årene virkelig vondt. En ny...

Ford Focus skal do – hele fabrikken lukker i 2025

Ford Focus har vært i produksjon siden 1998. Men nå er det slutt. I november skal samlebåndet slås av og fabrikken stenges helt. Produksjonen...

Sjokkerende nyheter: Bildirektør vil sparke seg selv

Han har stått ved roret i Nissan siden 2019. Men nå er presset fra styret og økonomien så stort at direktøren ønsker å sparke...

Teslas aksjekurs har stupt med 46 prosent

Teslas aksjekurs er ikke hva den pleide å være. Tidligere spådommer om høye verdier har blitt gjort til skamme i en nedgang på 46...

Maserati dropper ny bil – kunder hater elbiler

Det blir ikke noe resultat av en investering på 11 milliarder kroner for Maserati. Så nå droppes elbilen MC20 Folgore fordi kundene hater elbiler,...