Volkswagen innrømmer nå at det var feil å la berøringsskjermer og paneler ta plass til knapper i gruppens biler. Den nye ID.2 korrigerer dette.
Selv Volkswagen erkjenner nå at berøringsskjermer i biler er en billigere løsning, men at kundene hater dem.
I et nytt intervju konkluderer tyskernes designsjef, Andreas Mindt, med at fremtidige Volkswagen-modeller vil ha knapper for alle de viktigste funksjonene. Den første bilen endringen vil bli sett i er den kommende ID.2
Volkswagen beklager det med sin beslutning om å eliminere så mange fysiske knapper som mulig.
Ved utgangen av 2022 utstyrte Volkswagen de fleste bilene i modellutvalget med berøringskontroller på rattet. En avgjørelse tyskerne umiddelbart fikk voldsom kritikk for.
Etter presentasjonen av ID.2all konseptbilen i 2023, erkjente Volkswagen feilen og lovet å endre designet. Faktisk ble det så ille at den første designdirektøren ble sparket. Les mer om det her.
Hans etterfølger, Andreas Mindt, velger nå å utdype hvorfor Volkswagen ikke kunne leve med kundemisnøye.
I et intervju med Autocar forteller han at kommende Volkswagen-modeller vil ha fysiske knapper for de fem mest sentrale funksjonene: volum, setevarme, ventilasjon og varselblink.
På denne måten slipper VW-kunder å navigere i menyer på en dataskjerm for å finne de mest grunnleggende funksjonene.
Mindt understreket at designendringen vil gjelde; i hver bil vi bygger fra nå av. Designsjefen innrømmet åpent at den forrige strategien ikke var optimal.
– Det forstår vi, sier Mindt, og viser til den overveldende kritikken fra kundene.
– Vi vil aldri, aldri gjøre den feilen igjen. Vi vil ha fysiske knapper på rattet. Ikke mer gjetting.
– Det er tilbakemeldinger, det er ekte, og folk liker det. Ærlig talt, det er en bil. Det er ikke en telefon: det er en bil."
Den produksjonsklare versjonen av konseptbilen ID.Every1, som forventes å bli ID.1 i 2027, vil i likhet med ID.2 ha mange fysiske knapper, lover tyskerne.
Volkswagen vil dermed fjerne de haptiske berøringspanelene som i dag brukes til å kontrollere alt fra volum til zoom i navigasjonen og klimaanleggets temperatur i ID-modellene. Disse finnes i flere Volkswagen Group-modeller, inkludert den oppdaterte Golf Mk.8.5
Selv om fokuset er på fysiske knapper, understreket Mindt at berøringsskjermen fortsatt vil være til stede.
– Det er mange funksjoner å levere på enkelte områder, så skjermen blir stor, og du finner mye HMI-innhold lenger inn i systemet.
– Men de fem viktigste tingene vil alltid være på det første fysiske laget. «Det er veldig viktig», sier designdirektøren.