Volkswagen-sjef Thomas Schäfer er glad for at forbrenningsmotoren kan holde merket i gang når elbilene svikter.
Volkswagen har det ikke fullt så travelt med å komme vekk fra forbrenningsmotoren som tyskerne har foreslått.
Merket fra Wolfsburg tar ikke bare 500 milliarder fra en pool som ellers ville blitt brukt på elbiler; pengene brukes direkte på fossilbiler. Les mer om det her .
– Vi er i den heldige situasjonen at vi kan tilby helt nye forbrenningsmotormodeller som Passat og Tiguan eller fra neste år den nye T-Roc, sier administrerende direktør Thomas Schäfer til Automobilwoche .
Kunngjøringen kommer etter en mai måned der Volkswagen har måttet se salget av elbiler smelte sammen på hjemmemarkedet i Tyskland. Europas største bilmarked vender også generelt ryggen til nye elbiler når man ser på de rå tallene.
LES OGSÅ: Dette er bilene flest dansker skroter akkurat nå
Ute hos forhandlerne blir det stadig vanskeligere å selge elbilene, som tyskerne ikke har kunnet få statlig støtte til siden desember i fjor. Allerede i januar falt salget av elbiler med 55 prosent sammenlignet med samme måned i 2023.
Og salget har faktisk bare gått én vei siden den gang. Motsatt tar både de rene diesel- og bensinbilene samt hybridene markedsandeler på den bekostning.
Samtidig erkjenner Volkswagen nå at det er nødvendig å holde liv i spesielt ladbare hybrider i modellutvalget. Det har til og med kommet til baksiden av merket at det er plug-in hybridene som for tiden er populære blant kjøpere. Les mer om det her.
I resten av verden ønsker Volkswagen, som med dieselgate tilskrives størstedelen av forbrenningsmotorens skam, også fortsatt å kvitte seg med spesielt diesel og bensin.
– Med et passende vareutvalg, lang rekkevidde og optimalisert ladeinfrastruktur vil folk før eller siden på egenhånd bestemme seg for å kjøpe elbil. Som bransje og selskap gjør vi alt vi kan for å få e-mobilitet til å bli utbredt, sier Thomas Schäfer til media.