Volkswagen risikerer å tape 11 milliarder danske kroner dersom den svenske batterifabrikken Northvolt går konkurs. Likevel har bilmerket trukket seg ut.
Volkswagen risikerer å tape milliarder på investeringen i batteriprodusenten Northvolt.
Den tyske bilgiganten skal ha trukket seg fra forhandlinger om videre finansiering av det skrantende selskapet.
Ifølge Affärsvärlden har Volkswagen gitt opp å skyte inn mer kapital i Northvolt, der bilmerket, med en eierandel på 22 prosent, er største aksjonær.
Volkswagen har så langt investert 11 milliarder danske kroner i Northvolt. Akkurat som tyskerne har de 700 millioner kroner i såkalte konvertible obligasjoner i den svenske batterifabrikken.
Skulle Northvolt gå konkurs, står Volkswagen til å tape hele investeringen. Og selv om konkursen ennå ikke er en realitet, har Northvolt allerede måttet se et datterselskap gå den veien.
LES OGSÅ: Jaguar-sjefen bak ny logo nekter for narkotikabruk
Situasjonen for Northvolt blir da stadig mer alvorlig. I forrige uke trakk Volkswagens representant seg fra Northvolts styre. Volkswagen forsikret imidlertid at dette ikke endret eierskapet deres.
"Volkswagen har ingen ytterligere kommentarer," sa en talsmann for Volkswagen til Affärsvärlden.
Mye tyder nå på at en rekonstruksjon av Northvolt er nødvendig for å forsøke å redde det gjeldstyngede selskapet. Det har også kommet frem at fabrikkens grunnlegger har forlatt stillingen som styreleder. Han er imidlertid fortsatt direktør for fabrikken.
Krisen begynte for alvor å rulle da BMW tidligere i år mistet tålmodigheten og rev opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten. Kort tid etter oppsto det tvil om en lignende kontrakt med Volkswagen.
Og siden den gang har alt fra dødsulykker til rykter om kinesiske overtakelser plaget fabrikken, som så sent som i oktober var én dag unna å bli slått konkurs på grunn av skattegjeld. Les mer om det her .