Volvo begrenser hastigheten på alle nye biler unntatt politibiler

Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det vært siden 2020.

Politiets Volvoer er de eneste som kan bryte fartsgrensen på 180 km/t, som siden 2020 har vært standard i alle merkets nye personbiler.

Denne begrensningen gjelder uavhengig av motoreffekt, noe som betyr at selv en tunet Polestar-variant med over 400 hk ikke kan gå raskere enn basismodellen med 129 hk.

Volvo har valgt å innføre denne begrensningen som en del av sin sikkerhetsvisjon, som har som mål å forhindre dødsfall og alvorlige skader i trafikken.

– Vi vil gjerne starte en diskusjon om bilprodusentene har rett eller til og med plikt til å installere teknologi i bilene som endrer førerens adferd, sa merkets daværende styreleder Håkan Samuelsson, da fartsbegrenseren var en realitet. .

Ifølge Volvo er det ikke mulig å omgå fartsgrensen da programvaren ikke er tilgjengelig for tredjeparter.

– Vi åpner ikke programvaren for tredjeparter, og forsøk på å fjerne blokkeringen er noe vi sterkt fraråder, sier Karin Wik, pressesjef for Volvo Cars i Sverige.

Politiet og andre utrykningskjøretøy er imidlertid unntatt fra denne regelen. Volvoene deres kan fortsatt nå hastigheter på opptil 250 km/t. De fleste politibilene fra Volvo er V90 D5, som har en toppfart på 240 km/t. Trafikpolitiet i Sverige bruker også V90 T6, som kan nå minst 250 km/t.

– Det er veldig få veistrekninger i Sverige hvor du kan kjøre så hardt at du kjører unna en D5, selv om du har en skikkelig rask sportsbil, sa Ulf Rydne, som er ansvarlig for politibiler i Volvo i en tidligere rapport. .

– Min oppfatning er også at politiet i dag er restriktive med biljakt. En biljakt ender ofte med at den som blir jaget ligger i roughen fordi den ikke er vant til å kjøre i høy hastighet, heter det også i rapporten.

Selv om Volvo erkjenner at høyhastighetstrafikk er en risikofaktor i trafikken, er ikke alle enige i deres beslutning om å begrense bilenes toppfart.

Debatten om bilprodusentenes ansvar for å hindre farlig trafikk fortsetter. I Tyskland diskuterer de for tiden om bilmerkene også skal tvinges til å overlate noen til politiet og installere alkolås i alle splitter nye elbiler. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...