Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det vært siden 2020.
Politiets Volvoer er de eneste som kan bryte fartsgrensen på 180 km/t, som siden 2020 har vært standard i alle merkets nye personbiler.
Denne begrensningen gjelder uavhengig av motoreffekt, noe som betyr at selv en tunet Polestar-variant med over 400 hk ikke kan gå raskere enn basismodellen med 129 hk.
Volvo har valgt å innføre denne begrensningen som en del av sin sikkerhetsvisjon, som har som mål å forhindre dødsfall og alvorlige skader i trafikken.
– Vi vil gjerne starte en diskusjon om bilprodusentene har rett eller til og med plikt til å installere teknologi i bilene som endrer førerens adferd, sa merkets daværende styreleder Håkan Samuelsson, da fartsbegrenseren var en realitet. .
Ifølge Volvo er det ikke mulig å omgå fartsgrensen da programvaren ikke er tilgjengelig for tredjeparter.
– Vi åpner ikke programvaren for tredjeparter, og forsøk på å fjerne blokkeringen er noe vi sterkt fraråder, sier Karin Wik, pressesjef for Volvo Cars i Sverige.
Politiet og andre utrykningskjøretøy er imidlertid unntatt fra denne regelen. Volvoene deres kan fortsatt nå hastigheter på opptil 250 km/t. De fleste politibilene fra Volvo er V90 D5, som har en toppfart på 240 km/t. Trafikpolitiet i Sverige bruker også V90 T6, som kan nå minst 250 km/t.
– Det er veldig få veistrekninger i Sverige hvor du kan kjøre så hardt at du kjører unna en D5, selv om du har en skikkelig rask sportsbil, sa Ulf Rydne, som er ansvarlig for politibiler i Volvo i en tidligere rapport. .
– Min oppfatning er også at politiet i dag er restriktive med biljakt. En biljakt ender ofte med at den som blir jaget ligger i roughen fordi den ikke er vant til å kjøre i høy hastighet, heter det også i rapporten.
Selv om Volvo erkjenner at høyhastighetstrafikk er en risikofaktor i trafikken, er ikke alle enige i deres beslutning om å begrense bilenes toppfart.
Debatten om bilprodusentenes ansvar for å hindre farlig trafikk fortsetter. I Tyskland diskuterer de for tiden om bilmerkene også skal tvinges til å overlate noen til politiet og installere alkolås i alle splitter nye elbiler. Les mer om det her .