28. desember, 2024

Volvo begrenser hastigheten på alle nye biler unntatt politibiler

Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det vært siden 2020.

Politiets Volvoer er de eneste som kan bryte fartsgrensen på 180 km/t, som siden 2020 har vært standard i alle merkets nye personbiler.

Denne begrensningen gjelder uavhengig av motoreffekt, noe som betyr at selv en tunet Polestar-variant med over 400 hk ikke kan gå raskere enn basismodellen med 129 hk.

Volvo har valgt å innføre denne begrensningen som en del av sin sikkerhetsvisjon, som har som mål å forhindre dødsfall og alvorlige skader i trafikken.

– Vi vil gjerne starte en diskusjon om bilprodusentene har rett eller til og med plikt til å installere teknologi i bilene som endrer førerens adferd, sa merkets daværende styreleder Håkan Samuelsson, da fartsbegrenseren var en realitet. .

Ifølge Volvo er det ikke mulig å omgå fartsgrensen da programvaren ikke er tilgjengelig for tredjeparter.

– Vi åpner ikke programvaren for tredjeparter, og forsøk på å fjerne blokkeringen er noe vi sterkt fraråder, sier Karin Wik, pressesjef for Volvo Cars i Sverige.

Politiet og andre utrykningskjøretøy er imidlertid unntatt fra denne regelen. Volvoene deres kan fortsatt nå hastigheter på opptil 250 km/t. De fleste politibilene fra Volvo er V90 D5, som har en toppfart på 240 km/t. Trafikpolitiet i Sverige bruker også V90 T6, som kan nå minst 250 km/t.

– Det er veldig få veistrekninger i Sverige hvor du kan kjøre så hardt at du kjører unna en D5, selv om du har en skikkelig rask sportsbil, sa Ulf Rydne, som er ansvarlig for politibiler i Volvo i en tidligere rapport. .

– Min oppfatning er også at politiet i dag er restriktive med biljakt. En biljakt ender ofte med at den som blir jaget ligger i roughen fordi den ikke er vant til å kjøre i høy hastighet, heter det også i rapporten.

Selv om Volvo erkjenner at høyhastighetstrafikk er en risikofaktor i trafikken, er ikke alle enige i deres beslutning om å begrense bilenes toppfart.

Debatten om bilprodusentenes ansvar for å hindre farlig trafikk fortsetter. I Tyskland diskuterer de for tiden om bilmerkene også skal tvinges til å overlate noen til politiet og installere alkolås i alle splitter nye elbiler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte...

Bilistene gjør langt flere bulker i førjulstiden

Bilistene er ikke nødvendigvis dårligere i desember. Likevel gjør...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en...

EU starter kriseforhandlinger med bilindustrien

Allerede i januar – altså om bare noen få...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var med i Sport-avdelingen helt fra starten. Dieter Basche ble 88 år gammel. Audi Sport har...

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme familie siden 1902, har gått for tilsvarende én million danske kroner. En bilskilt med den...

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for å gi fotobilen fingeren, da han fortsatt ikke klarte å bremse. Det ble 75 ganger...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler for drosjedrift, må gi opp etter 10 år. Trommelen er slått av og alle ansatte...

Stor datalekkasje fra 800.000 elbiler – Danmark er rammet

Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark. En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler,...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte ved fabrikken får ikke betalt, men nå er F1-stjernen Lewis Hamilton interessert i Moto GP-teamet....

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt egen parkeringsplass. Likevel har han fått parkeringsavgift. Den ansvarlige bedriften nekter å svare. Chris Jensen...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S....

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse for trafikkreglene. For eksempel er det kun 6 av 10 som vet når blinklyset skal...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt nytt år, er det på tide å se litt tilbake – også på det som...

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å ha jukset med det forurensningsbegrensende utstyret. Denne gangen er det galskap i California på RAM....