Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia.
Den eneste gjenværende bilfabrikken i Belgia bygger nå også Volvo EX30.
Det kinesiske bilmerket er så redd for å bli rammet av tollsatsene EU har lagt på kinesiske elbiler at det flytter produksjonen til Europa.
Volvo Cars i Danmark skriver i en pressemelding at produksjonen startet fredag denne uken.
"EX30 er avgjørende for oss når vi fortsetter å styrke vår posisjon i premium elbilmarkedet i Europa," sier Francesca Gamboni, sjef for produksjon og forsyningskjede hos Volvo Cars.
– Investeringen i den europeiske produksjonen av EX30 i Gent passer perfekt med vår mangeårige strategi om å bygge bilene våre der de selger best.
EX30 er avgjørende for Volvo – flere merker frykter tariffer
– Vårt fleksible globale fotavtrykk bidrar til vår robusthet og lar oss justere produksjonsplanene våre mer fleksibelt.
Men flyttingen til Belgia er ikke gratis for Volvo. Det kinesiske bilmerket hevder at det allerede har investert 200 millioner euro, tilsvarende halvannen milliard danske kroner, i fabrikken.
Penger som er brukt på blant annet drøyt 600 nye eller oppdaterte roboter, utvidelse av batterihallen, ny dørproduksjonslinje, og nytt samlebånd som kan håndtere batteripakkene.
Faktisk er Volvo så redd for tariffer at de for tiden bygger enda en fabrikk i Europa. Det er planlagt plassert i Tsjekkia. Men Volvo Cars sier ikke om dette også betyr flere ansatte.
Volvo er langt fra den eneste som er misfornøyd med de europeiske straffetollene på elbiler. Allerede for ett år siden annonserte kriserammede Aiways at de flytter nesten hele virksomheten til Europa. Les mer om det her .