21. november, 2024

60 prosent av alle kinesiske biler er av samme merke

60 prosent av alle kinesiske biler i Europa kommer fra ett og samme merke, som f.eks selger to for prisen av én i Tyskland.

Ifølge en ny rapport fra analysebyrået Schmidt Automotive Research utgjør MG-modeller seks av ti kinesiske elbiler i Vest-Europa, noe som gjør merket til det mest dominerende blant de kinesiske produsentene i regionen.

MGs suksess står i kontrast til andre kinesiske merker som ennå ikke har oppnådd tilsvarende salgsvolum i Europa.

MG har opplevd betydelig vekst, spesielt takket være MG4-modellen, som har fått fotfeste blant europeiske bilkjøpere.

I første halvår ble MG4 den fjerde mest solgte elbilen i Europa. Totalt registrerte MG 165.311 biler fra januar til september i år, som er en økning fra 156.513 i samme periode i fjor, viser tall fra Schmidt Automotive Research.

Andre kinesiske merker har imidlertid hatt vanskeligere for å konkurrere med MG. BYD, en stor global aktør innen elbiler, har hatt langt mer begrenset suksess i Europa.

LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler

Fra januar til september ble det registrert 28.535 BYD-biler i Vest-Europa, som er en tredobling sammenlignet med fjoråret, men fortsatt kun en brøkdel av MGs salgstall. Det kinesiske merket BYD eies av staten, det samme er MGs morselskap, SAIC.

Tallene er enda lavere for flere andre merker:

  • Lynk & Co : 5.296 registreringer i perioden, som bare er en fjerdedel av deres 2023-tal.
  • Xpeng : Salgsvolumet har tidoblet seg, men når fortsatt bare 4.377 biler i Vest-Europa.
  • NIO : Påmeldingene falt til 1.216, ned fra over 1.500 i samme periode i fjor.

Rapporten fremhever den utfordrende situasjonen for mange kinesiske bilmerker i Europa, selv om noen, som MG, ser ut til å finne en sterk posisjon.

MGs strategi i Europa kan tjene som modell for andre kinesiske produsenter som ønsker å øke sin markedsandel i en konkurranseutsatt industri.

På den annen side er MGs morselskap, SAIC-gruppen, blant bilprodusentene som er absolutt hardest rammet av den nye straffetollen fra EU. Les mer om det her.

Samtidig er det vanskelig for den tyske importøren å overbevise kunder i Europas største bilmarked om at den kinesiske bilen er en god idé. Tidligere i år ga importøren av samme grunner bort én MG4 hver gang en ny MG4 ble kjøpt i landet.

Ekstrabilen følger rett og slett med kunden på en leasingavtale, som importøren betaler for.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Peugeot e-3008 må lades to ganger for å dekke 1000 kilometer

Peugeot sier at den nye e-3008 'bare' må lades...

Småbilmerket bygger siste modell med Audis 5-sylindre

Det lille nederlandske bilmerket Donkervoort er klar til å...

Vegdirektoratet advarer bilistene: Siste sjanse

Ifølge Vegvesenet er dette absolutt siste sjanse til å...

Kevin Magnussen kunngjør fremtiden i Formel 1

Fra 2025-sesongen blir ikke danske Kevin Magnussen medlem av...

Batteribrann på kjent bilfabrikk sender to til sykehus

Torsdag eksploderte et batteri ved Koenigseggs utviklingsavdeling. Den påfølgende...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mercedes returnerer til Le Mans etter 25 år

Mercedes vender tilbake til Le Mans-serien etter 25 år. Håpet er å kunne slå Ferrari i det berømte franske 24-timersløpet. Mercedes returnerer til 24...

Bilforhandler kjøpte forlatt racerbane fordi han kan

En Mercedes-forhandler i Canada har kjøpt en forlatt racerbane fordi han kan. Nå kommer det kundene til gode, heter det. En Mercedes-forhandler i Calgary,...

Forsker foreslår at alle elbiler må ha en ny knapp

Buttons gjør comeback i nye biler. Snart kan det komme en knapp som kan redusere dekkslitasjen, tror svensk forsker. Elbiler og dekkslitasje henger uløselig...

Bilgiant sier opp ytterligere 2.900 ansatte

Ford i Tyskland har vært på en seriøs diett i år, og nå mister ytterligere 2900 ansatte jobben. De fleste på fabrikken i Köln....

EU vil tvinge bilister til å skrote eldre biler

Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er...

Så mye rekkevidde taper elbiler i kaldt vær

Det er den tiden av året. Det har blitt kaldt igjen. Og det lider elbiler av. Norsk NAF har funnet ut hvordan det går...

XPENG G6 vinner stor pris for teknologisk innovasjon

XPENG G6 har blitt kåret til "Årets teknologiske frontlober" på Auto Awards 2024 i København. XPENG G6 har nettopp fått tittelen "Årets teknologiske frontlober"...

Hvordan planlegge den perfekte bilferien

Bilferie er en enkel og morsom måte å feriere på, hvor man er mye sammen som en gruppe. Det krever imidlertid litt planlegging, så...

BMW har mistet det store problemet med forbrenningsmotoren

BMW kan ha mistet årsaken til et av forbrenningsmotorens største problemer – nemlig sot. Løsningen ligger i et nytt patent. BMW har søkt patent...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i literpris. Derfor får ikke 1,1 millioner dansker noen hjelp til høyere veiskattefradrag. Staten forventer at...

Ford avviser Tesla-ryktene som "helt falske"

Ryktet har allerede spredt seg helt til regissørenes korridorer på Ford, hvor de nå føler behov for å vise historien om en Tesla-overtakelse. Det...

Danske elbileiere gjør den samme dyre feilen

Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil - nemlig at bremsepedalen skal være. Mange eiere av elbiler i...