60 prosent av alle kinesiske biler i Europa kommer fra ett og samme merke, som f.eks selger to for prisen av én i Tyskland.
Ifølge en ny rapport fra analysebyrået Schmidt Automotive Research utgjør MG-modeller seks av ti kinesiske elbiler i Vest-Europa, noe som gjør merket til det mest dominerende blant de kinesiske produsentene i regionen.
MGs suksess står i kontrast til andre kinesiske merker som ennå ikke har oppnådd tilsvarende salgsvolum i Europa.
MG har opplevd betydelig vekst, spesielt takket være MG4-modellen, som har fått fotfeste blant europeiske bilkjøpere.
I første halvår ble MG4 den fjerde mest solgte elbilen i Europa. Totalt registrerte MG 165.311 biler fra januar til september i år, som er en økning fra 156.513 i samme periode i fjor, viser tall fra Schmidt Automotive Research.
Andre kinesiske merker har imidlertid hatt vanskeligere for å konkurrere med MG. BYD, en stor global aktør innen elbiler, har hatt langt mer begrenset suksess i Europa.
LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler
Fra januar til september ble det registrert 28.535 BYD-biler i Vest-Europa, som er en tredobling sammenlignet med fjoråret, men fortsatt kun en brøkdel av MGs salgstall. Det kinesiske merket BYD eies av staten, det samme er MGs morselskap, SAIC.
Tallene er enda lavere for flere andre merker:
- Lynk & Co : 5.296 registreringer i perioden, som bare er en fjerdedel av deres 2023-tal.
- Xpeng : Salgsvolumet har tidoblet seg, men når fortsatt bare 4.377 biler i Vest-Europa.
- NIO : Påmeldingene falt til 1.216, ned fra over 1.500 i samme periode i fjor.
Rapporten fremhever den utfordrende situasjonen for mange kinesiske bilmerker i Europa, selv om noen, som MG, ser ut til å finne en sterk posisjon.
MGs strategi i Europa kan tjene som modell for andre kinesiske produsenter som ønsker å øke sin markedsandel i en konkurranseutsatt industri.
På den annen side er MGs morselskap, SAIC-gruppen, blant bilprodusentene som er absolutt hardest rammet av den nye straffetollen fra EU. Les mer om det her.
Samtidig er det vanskelig for den tyske importøren å overbevise kunder i Europas største bilmarked om at den kinesiske bilen er en god idé. Tidligere i år ga importøren av samme grunner bort én MG4 hver gang en ny MG4 ble kjøpt i landet.
Ekstrabilen følger rett og slett med kunden på en leasingavtale, som importøren betaler for.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!