I 86 norske kommuner er det ingen nye bensin- og dieselbiler i det hele tatt lenger. De har alle blitt utkonkurrert av elbilen, viser en ny rapport.
Nye tall viser at elbiler dominerer salget av nye kjรธretรธy i store deler av Norge, mens bensin- og dieselbiler er blitt et sjeldnere syn pรฅ veiene i vรฅrt naboland.
I 86 av Norges 357 kommuner gรฅr nรฅ alle nye biler utelukkende pรฅ strรธm. Denne utviklingen sees spesielt i byomrรฅdene.
โ Det er fortsatt noen som mener at elbiler ikke fungerer i bygda. Men de tar rett og slett feil, sier Christina Bu, generalsekretรฆr i Elbilforeningen, i en pressemelding .
Fordelingen viser at Nordland er regionen der elbiler stรฅr for 100 prosent av nybilsalget. Til sammen dreier dette seg om 16 kommuner. Mens region Innlandet fรธlger etter med 13 kommuner, Trondelag med 12 kommuner og Troms med 10 kommuner.
Nasjonalt er det kun i to kommuner, Folldal og Flekkefjord, at elbiler utgjรธr under halvparten av nybilsalget, med henholdsvis 33 og 47 prosent.
LES OGSร : Kvinne fikk 735.000 kroner i parkeringsbรฅs
Samlet sett har 335 av de 355 kommunene hvor det ble solgt nye biler i lรธpet av 2024 en elbilandel pรฅ over 75 prosent.
Opplysningene stammer fra Vegtrafikken, som fortlรธpende registrerer bรฅde nye og brukte veivogner i Norge.
Det var imidlertid ikke lenge siden nordmennene mรฅtte trekke tilbake en helt sentral pรฅstand om elbilenes dominans i landet. Les mer om det her .
Elbiler har imidlertid vanskelig for รฅ fรฅ tak i andre enn sjรฅfรธrer i Norden. I Europas stรธrste bilmarked kollapset salget av biltypen ni mรฅneder pรฅ rad da avgiftsstรธtten ble fjernet i desember i fjor.
Senere har den tyske regjeringen, som ellers suspenderte ordningen for รฅ lappe รธkonomiske hull i statskassen, imidlertid lovet รฅ delvis innfรธre statstilskudd til elbiler igjen.