Offisielt sies det at de to Kina-merkene Omoda og Jaecoo rett og slett utsetter lanseringen i Danmark. Men det ser ut som et nei takk.
Bilene fra Omoda og Jaecoo, som er en del av kinesiske Chery Group, skulle egentlig allerede ha vært i Danmark.
Men nå heter det at aktivitetene i Danmark er «utsatt» en stund. Men at de nå forbereder seg på å 'tre inn på det danske markedet.'
Dette sier Jianian Du, som er merkevaresjef for Omada og Jaecoo i Danmark, til magasinet Motor .
Det er bare problemet som verken det ene eller det andre bilmerket fra Chery Group noen gang har vært i Danmark for.
LES OGSÅ: 22-åring mister Mercedes til 1,3 millioner kroner etter gateløp
Men spør du kineserne, skyldes forsinkelsen i lanseringen, som derfor vil trekke enormt ut, dersom det i det hele tatt blir noe, EUs kommende straffetoll på alle elbiler fra Kina.
Ifølge magasinet Motors opplysninger er det ikke signert noen avtale med en dansk bilimportør. I stedet er kineserne i forhandlinger med flere bilimportører.
Mye apropos Chery Group, sies kineserne å være de som hoppet ut av en avtale om å kjøpe en europeisk bilfabrikk som nå står overfor nedleggelse i stedet. Les mer om det her .
Hvis det skjer at Chery Group-merkene unngår Danmark, vil de uansett ikke være de første kinesiske merkene som sier nei takk til danskene. Volvos eier, Geely, annonserte i forrige uke at de dropper planene om et nytt bilmerke i Danmark.
Motsatt er både Omoda og Jaecoo ekstremt travle. Foreldregruppen deres har satt som mål at de senest i 2030 skal bidra til salg av halvannen million biler i markeder utenfor Kina.