Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares.
Mens bilprodusentens organisasjon ACEA klager over at medlemmene deres risikerer milliardboder fordi bilistene ikke kjøper nok elbiler, mener Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares at det er for sent å rygge ut nå.
Dette skriver det franske nyhetsbyrået AFP, sitert av Bloomberg.
– Det ville vært uvirkelig å endre disse reglene nå. Alle har visst om denne innstrammingen av rammene lenge og har hatt tid til å forberede seg.
– Nå er tiden inne for å konkurrere, sier Carlos Tavares i en kommentar til det franske nyhetsbyrået.
LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør
Stellantis-merkene trakk seg fra ACEA i 2022, og nå mener Carlos Tavares at det er for sent å hyle om en eventuell straff fordi det er for mange forbrenningsmotorer.
Carlos Tavares mener at ACEAs medlemmer har hatt år på seg til å forberede seg på de strammere regelverket som man visste skulle komme.
ACEA-formann Luca de Meo, som er administrerende direktør i Renault, sier derimot at han og de andre bilmerkene risikerer milliardbøter dersom reglene ikke endres nå.
Og det har han faktisk rett i. Bare to bilprodusenter som leverer eller monterer biler til og i Europa kan møte de tøffere kravene fra neste år. Det er Tesla og Geely-gruppen.
Konkret må bilmerkene som er tilstede i Europa senke sitt gjennomsnittlige CO2-utslipp fra dagens 116 gram til kun 93,6 gram pr. bil, hvis ved ikke skal falle ned.
Carlos Tavares er derimot noe av en turncoat. Han har også sagt at uansett er Stellantis klar til å endre mening om elbiler dersom den politiske og folkelige stemningen går i retning av motstand mot biltypen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!