EU nekter å droppe spesielle krav til bilmerker i 2025

EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke til å skje, sier en EU-talsmann.

Fra 1. januar 2025 skjerper EU reglene for hvor mye karbondioksid nye biler må slippe ut. Bilprodusenter, inkludert Volkswagen og Ford, sliter med å nå disse målene, noe som kan føre til nedleggelser på milliarder dollar.

En undersøkelse har avdekket at Volkswagen og Ford er blant produsentene som står overfor de største utfordringene med gjennomsnittlig CO2-nivå.

Dette virker spesielt bekymringsfullt for bilindustrien, da de risikerer å bli særlig hardt rammet økonomisk dersom de ikke klarer å redusere utslippene i tide.

Det spekuleres i at bodene kan komme opp i totalt 100 milliarder danske kroner dersom EU står på sitt. Og det er noe som tyder på det.

LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør

Bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA har tatt til orde for at implementeringen av de skjerpede kravene bør utsettes med to år.

De påpeker at det rett og slett ikke er nok kjøpere til elbiler, noe som gjør det vanskeligere for produsenter å redusere gjennomsnittlig utslipp per kjøretøy. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større tilbud av billigere elbiler kunne forbedre situasjonen betraktelig.

EU-kommisjonen avviser imidlertid enhver snakk om utsettelse. Kommisjonen mener bilprodusentene har hatt god tid til å tilpasse seg de kommende kravene. De nåværende målene ble vedtatt tilbake i 2019.

Så bilmerkene har hatt seks år på seg til å redusere CO2-utslippene, sier Tim McPhie, EU-kommisjonens talsperson for klimaspørsmål.

Tenketanken Transport & Environment (T&E) har også rettet skarp kritikk mot bilbransjens forsøk på å utsette reglene.

Julia Poliscanova, som jobber i T&E, har påpekt at bilprodusentene har hatt mer enn nok tid til å tilpasse seg de nye kravene og at deres økonomiske situasjon ikke kan rettferdiggjøre en forsinkelse.

– Dette er kynisk og absurd. Bilprodusentene har samlet hatt et overskudd på 1000 milliarder danske kroner de siste to årene. De har hatt årevis på å forberede seg på kravene.

Lucien Mathieu fra T&Es biltrafikkavdeling ser imidlertid en positiv utvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes å utgjøre en større andel av bilsalget i Europa i nær fremtid.

– Det kommer flere nye, rimeligere modeller, sier han til Automotive News .

Selv om bilindustrien sliter med å oppfylle de nye kravene, ser det ut til at EU holder fast ved beslutningen om å innføre de strengere reglene fra 2025.

Næringen må derfor forberede seg på en strammere regulering av sine utslipp, noe som kan få økonomiske konsekvenser for de produsentene som ikke når målet. Det er faktisk kun to bilmerker som foreløpig er fri fra bodene. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...