Forbrenningsmotoren er ikke nødvendigvis gravlagt i graven fordi EU vil at den skal være det. Porsches nye patent kan være redningen.
De fleste forbrenningsmotorer krever i dag et firetaktssystem, men spør du ingeniørene hos Porsche kan det enkelt gjøres med seks.
Systemet, som bilmerket nettopp har fått patent på i USA, deler opp forbrenningen og dermed kompresjonen i seks deler og to trekvartsekvenser.
Dette skriver Motor1.com på bakgrunn av patentet som US Patent and Trademark Office har publisert.
Ulempen med sekstaktsmotoren er en mer komplisert konstruksjon, fordelen er enda flere hestekrefter fra selve motoren. Om Porsche har tenkt å bruke patentet til noe gjenstår imidlertid å se.
Men det tyder i hvert fall på at folkene fra Zuffenhausen ikke har gitt helt opp forbrenningsmotoren ennå. Det samme gjelder andre bilmerker.
LES OGSÅ: Salget av elbiler stuper i Europa, viser nye tall
For eksempel har Ferrari tatt patent på en invertert V6-motor, det vil si hvor sylinderhodet er opp ned, som brenner hydrogen.
En annen indikasjon på at Porsche holder seg til forbrenningsmotoren er merkets utvikling av syntetisk bensin. Så sent som i august presset bilmerket på for å finne større støtte for teknologien.
Akkurat nå bruker Porsche det såkalte e-drivstoffet, som merket kan produsere selv, i racerbiler. Men man skulle veldig gjerne sett de syntetiske dråpene fjernet til bensinstasjonene og dermed til publikum.
BMW og Toyota jobber også med å brenne syntetisk bensin. Japanerne leker i likhet med Ferrari med ideen om å brenne hydrogen i forbrenningsmotorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!