2. november, 2024

Mercedes krever umiddelbar stans i EU-forbudet

Mercedes' svenske administrerende direktør Ola Källenius krever nå at EU slipper strengere CO2-krav fra 1. januar 2025.

Mercedes står overfor store utfordringer når EU strammer inn reglene for CO2-utslipp fra nye biler neste år.

Med de nye rammene blir det vanskelig for bilprodusentene å unngå boder som kan løpe inn i milliarder av kroner.

Reglene senker det tillatte CO2-utslippet fra 116 gram pr kilometer til 93,6 gram, og mange bilmerker vil ikke klare kravene på grunn av fall i etterspørselen etter elbiler.

Den tyske bilprodusenten Mercedes kan være blant de hardest rammede. Salget av elbiler har gått ned, og det gjør det vanskelig for selskapet å møte de strengere miljøregelverket. Flere bilprodusenter, inkludert Renault, Volkswagen og BMW, har allerede påpekt problemet og oppfordret til en ny vurdering av de kommende CO2-målene.

Mercedes' administrerende direktør, Ola Källenius, har nå også kommentert utsiktene for milliardbodene.

LES OGSÅ: Tysk minister krever strenge krav til bilmerker fjernet

Han ønsker at det skal holdes en debatt om hvordan reguleringen håndteres i Europa. I et intervju med den tyske avisen Handelsblatt sa han:

– Vi må snakke om CO2-regulering i Europa. EU-kommisjonens sko var for optimistiske, noe som nå er åpenbart.

Källenius understreker at det er nødvendig med en realistisk tilnærming, da elbiler foreløpig ikke selger i den grad som bilfabrikkene hadde sett for seg.

Ifølge ham er interessen fra kundene rett og slett for lav til at målene kan nås med dagens teknologi og markedssituasjon.

For å bidra til å stimulere salget av elbiler har tyske politikere foreslått nye økonomiske insentiver.

Det skal blant annet innføres en skrotpremie tilsvarende 46.000 SEK for de som kjøper ny elbil. Mens de som velger brukt elbil kan få inntil 23.670 kroner i tilskudd.

Med denne formen for støtte håper den tyske regjeringen å kunne hjelpe bilindustrien med å møte de nye kravene. Men regjeringen har også understreket at det er grenser for hvor mye man ønsker å blande seg i private selskapers anliggender.

Til tross for disse insentivene frykter flere bilprodusenter fortsatt at de kommende reglene kan føre til betydelige opphør.

Dersom salget av elbiler ikke tar fart, vil flere selskaper, deriblant Mercedes, ha vanskelig for å klare seg innenfor de nye rammene for CO2-utslipp. Det betyr at de risikerer å måtte betale store summer til EU i form av bøter, noe som vil legge ytterligere press på bilprodusentenes allerede anstrengte økonomi.

Saken diskuteres på et biltoppmøte i Berlin, hvor de tyske bilmerkene, inkludert Mercedes, møtes med politikere for å diskutere situasjonen.

Her skal de blant annet se på mulige løsninger for å unngå de omfattende stallene som kan ramme flere bilprodusenter dersom EUs nye CO2-krav opprettholdes. Og det er indikasjoner på det. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Redder liv i Ukrainas hær – får koropplæring i Sverige

I Ukraina er ambulansepersonell under et enormt press, og...

Bilgiganten tilbakekaller 44.000 biler – bremser kollapser

Stellantis må nå tilbakekalle de store, fordi en rekke...

Prisen på elbiler vil stupe om tre år, lover direktøren

Elbiler blir billigere. Faktisk vil de innen tre år...

Garantiforsikring: Overser du dette alternativet, som gjør bilforhandleren din sikrere?

Nyutviklet garantiforsikring kan beskytte deg mot at bilen velter...

Bedre enn bensin, men spesialdrivstoff dør ut

I Danmark er det ikke registrert en eneste gassbil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...