Mercedes' svenske administrerende direktรธr Ola Kรคllenius krever nรฅ at EU slipper strengere CO2-krav fra 1. januar 2025.
Mercedes stรฅr overfor store utfordringer nรฅr EU strammer inn reglene for CO2-utslipp fra nye biler neste รฅr.
Med de nye rammene blir det vanskelig for bilprodusentene รฅ unngรฅ boder som kan lรธpe inn i milliarder av kroner.
Reglene senker det tillatte CO2-utslippet fra 116 gram pr kilometer til 93,6 gram, og mange bilmerker vil ikke klare kravene pรฅ grunn av fall i etterspรธrselen etter elbiler.
Den tyske bilprodusenten Mercedes kan vรฆre blant de hardest rammede. Salget av elbiler har gรฅtt ned, og det gjรธr det vanskelig for selskapet รฅ mรธte de strengere miljรธregelverket. Flere bilprodusenter, inkludert Renault, Volkswagen og BMW, har allerede pรฅpekt problemet og oppfordret til en ny vurdering av de kommende CO2-mรฅlene.
Mercedes' administrerende direktรธr, Ola Kรคllenius, har nรฅ ogsรฅ kommentert utsiktene for milliardbodene.
LES OGSร : Tysk minister krever strenge krav til bilmerker fjernet
Han รธnsker at det skal holdes en debatt om hvordan reguleringen hรฅndteres i Europa. I et intervju med den tyske avisen Handelsblatt sa han:
โ Vi mรฅ snakke om CO2-regulering i Europa. EU-kommisjonens sko var for optimistiske, noe som nรฅ er รฅpenbart.
Kรคllenius understreker at det er nรธdvendig med en realistisk tilnรฆrming, da elbiler forelรธpig ikke selger i den grad som bilfabrikkene hadde sett for seg.
Ifรธlge ham er interessen fra kundene rett og slett for lav til at mรฅlene kan nรฅs med dagens teknologi og markedssituasjon.
For รฅ bidra til รฅ stimulere salget av elbiler har tyske politikere foreslรฅtt nye รธkonomiske insentiver.
Det skal blant annet innfรธres en skrotpremie tilsvarende 46.000 SEK for de som kjรธper ny elbil. Mens de som velger brukt elbil kan fรฅ inntil 23.670 kroner i tilskudd.
Med denne formen for stรธtte hรฅper den tyske regjeringen รฅ kunne hjelpe bilindustrien med รฅ mรธte de nye kravene. Men regjeringen har ogsรฅ understreket at det er grenser for hvor mye man รธnsker รฅ blande seg i private selskapers anliggender.
Til tross for disse insentivene frykter flere bilprodusenter fortsatt at de kommende reglene kan fรธre til betydelige opphรธr.
Dersom salget av elbiler ikke tar fart, vil flere selskaper, deriblant Mercedes, ha vanskelig for รฅ klare seg innenfor de nye rammene for CO2-utslipp. Det betyr at de risikerer รฅ mรฅtte betale store summer til EU i form av bรธter, noe som vil legge ytterligere press pรฅ bilprodusentenes allerede anstrengte รธkonomi.
Saken diskuteres pรฅ et biltoppmรธte i Berlin, hvor de tyske bilmerkene, inkludert Mercedes, mรธtes med politikere for รฅ diskutere situasjonen.
Her skal de blant annet se pรฅ mulige lรธsninger for รฅ unngรฅ de omfattende stallene som kan ramme flere bilprodusenter dersom EUs nye CO2-krav opprettholdes. Og det er indikasjoner pรฅ det. Les mer om det her .