Hjalp millioner av bilister – nå er han død

Radarpioneren Mike Valentine er død. Skaperen av den populære trafikkalarmen V1 gikk bort i en alder av 74 år.

Mike D. Valentine, skaperen av en av de mest kjente radardetektorene på markedet, har gått bort i en alder av 74. I årevis har Valentines produkter hjulpet sjåfører med å unngå fartsdumper ved hjelp av avansert radar og trafikkvarslingsteknologi.

Valentine døde plutselig hjemme hos ham den 16. september 2024, ifølge en nekrolog publisert påCincinnati.com .

Valentine sto bak Valentine Research, hvor han fungerte som grunnlegger, direktør og administrerende direktør.

Selskapet hans etablerte landskapet med radardetektorer for privatbilister med introduksjonen av Valentine One, også kjent som V1. Teknologien var en av de første i sitt slag, og gjorde det mulig å oppdage politilasere både foran og bak bilen.

Før han opprettet sitt eget selskap, var Valentine med på å grunnlegge Cincinnati Microwave i 1976.

LES OGSÅ: Dansk direktør borte fra importør: Ingen kommentar

er han bidro til utviklingen av de første Escort-radardetektorene, som ble et populært merke i mange år. I et 2020-intervju med Road & Track sa Valentine at han forlot selskapet på 1980-tallet etter å ha akseptert en sluttpakke.

På begynnelsen av 1990-tallet, da ikke-konkurransen hans utløp, startet Valentine raskt sitt nye selskap, Valentine Research.

Her lanserte han Valentine One, en radardetektor som ble populær fordi den fanget opp signaler både foran og bak på bilen og indikerte hvor signalet kom fra.

Valentine patenterte designet og gjorde produktet sitt unikt i en lang periode. I 2015, da Valentines patent utløp, introduserte hans tidligere selskap Escort en ny radardetektor, Max 360, som også brukte pilfunksjonen som opprinnelig ble utviklet av Valentine.

Valentine Research fortsatte å selge V1 i nesten tre tiår til selskapet i 2020 lanserte en oppgradert versjon av det ikoniske produktet, V1 Gen2.

Den nye versjonen inneholdt avansert teknologi beskrevet som militær standard, noe som ga detektoren enda høyere følsomhet.

Designet fulgte fortsatt originalen, men V1 Gen2 ble gjort mer kompakt og hadde en forenklet kontrollflate med en enkelt multifunksjonsknapp og to volumknapper øverst.

Mike Valentines arbeid innen radarteknologi har etterlatt et varig inntrykk på bransjen. Hans bidrag til utviklingen av radardetektorer har i årevis hjulpet bilistene til å holde seg under radaren og unngå fartsbøter.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...