Nesten annenhver danske syklist innrømmer nå at trafikkreglene brytes minst én gang i rushtiden.
Undersøkelser har allerede vist at bilistene synes syklistene er dårligst i trafikken. Og nå innrømmer syklistene selv at de bryter trafikkloven.
Dette gjelder spesielt i rushtiden. Faktisk sier én av to syklister i en ny undersøkelse at det svenske trafiksikkerhetsrådet står bak at de bryter loven minst én gang i rushtiden.
– Sykkelen er et sunt og billig transportmiddel. Men noen har en tendens til å bryte reglene.
– For de tenker at det ikke gjør noe med et raskt blikk på mobilen, å gå glipp av rødt lys eller å sykle rundt etter mørkets frembrudd, selv om man har glemt sykkellysene, sier administrerende direktør Jakob Boving Arendt i en pressemelding .
Undersøkelsen tyder også på at syklister har altfor høy oppfatning av egne evner i trafikken. Blant 18-40 år gamle syklister mente 84 prosent av de 1251 spurte syklistene at andre ville oppfatte dem som en syklist som alltid eller oftest følger trafikkreglene.
LES OGSÅ: Norge har fått nok – nå skal det være vektavgift på elbiler
Men samtidig svarte 49 prosent av syklistene at de på en typisk sykkeltur i rushtrafikken bryter reglene en eller flere ganger.
Rådet for Sikker Trafikk mener syklisters tendens til å bøye reglene er en del av forklaringen på hvorfor det hvert år registreres mellom 4000 og 5000 alvorlige syklistulykker på danske legevakter.
En ny kampanje kalt "Er du helt sikker?" må nå minne syklistene på at de også har et ansvar for å overholde vegtrafikkloven.
Ifølge Rådet for Sikker Trafiks egne tall omkom 51 syklister i Danmark på grunn av hodeskader i perioden 2019-2023. En sykkelhjelm er imidlertid ikke et lovkrav, med mindre du sykler på et elektrisk lobehjul. Unntaket i loven ble innført 1. januar 2022.
Snakker veldig mye om elektriske lobehjul, sånt blir forbudt flere steder. Senest har Spanias hovedstad, Madrid, kastet lobehjulene helt ut av byen.
Les flere nyheter fra og om bilverdenen her!