Det belgiske selskapet Imec har utviklet et såkalt solid-state-batteri som kan øke rekkevidden med 50 prosent. Batteriet tåler imidlertid bare 100 ladninger.
Belgiske Imec, som utvikler batteriteknologi, har i samarbeid med 13 partnere laget en prototype av et solid-state batteri som potensielt kan øke rekkevidden til elbiler betydelig. Men det er spesielt ett problem.
Med en energitetthet på 1.070 Wh per liter overgår prototypen dagens litium-ion-batterier og vil kunne utvide rekkevidden i elbiler med rundt 50 %.
I tillegg er batteriet mindre brannfarlig, og produksjonskostnadene forventes å være under 1100 DKK per kilowattime.
Dette er skrevet av det nederlandske mediet AD .
Til tross for de lovende resultatene gjenstår det en betydelig utfordring. Prototypen kan foreløpig bare lades 100 ganger, fordi den mister kapasiteten.
LES OGSÅ: Kinesere har kjøpt tysk bilselskap i krise
Noe står i sterk kontrast til dagens litium-ion-batterier, som typisk kan takle rundt 2000 ladesykluser, fordi slitasjen virkelig tar sitt toll på kapasiteten.
Det vil trolig ta flere år, for Imecs solid-state-batterier er klare til å implementeres i elbiler.
Andre selskaper som f.eks Bilmerket Mercedes utvikler imidlertid også solid-state-batterier og samarbeider med selskapet Factorial med mål om å ha solid-state-batterier klare for deres elbiler innen 2030.
Hos det kinesiske merket MG lover de at slikt kan gjøres allerede fra neste år, altså i 2025, mens hos Nissan sikter man mot denne typen mål for 2028.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!