Italia har tidligere oppfordret EU til รฅ revurdere forbudet mot forbrenningsmotoren, nรฅ kaller statsminister Giorgia Meloni forbudet selvdestruktivt.
I 2035 blir salg av nye biler med forbrenningsmotor forbudt innenfor EU. Med mindre disse kan gรฅ pรฅ syntetisk drivstoff โ det sรฅkalte e-fuel.
Tidligere har Italias energiminister oppfordret EU til รฅ revurdere forbudet, og nรฅ er statsminister Giorgia Meloni enig. Hun kaller forbudet ยซen selvdestruktiv holdning til bรฅde miljรธet og bilindustrienยป.
Det skriver Reuters .
I tillegg til forbudet mot forbrenningsmotorer, som skal fremskynde elektrifiseringen av bilindustrien, krever EU at samme industri reduserer utslippet av CO2 med 55 prosent i 2030 sammenlignet med 2021-nivรฅet.
Virkeligheten lever imidlertid ikke opp til det EU krever fra bilindustrien. I stedet har etterspรธrselen etter elbiler generelt falt i Europa. Les mer om det her.
LES OGSร : 12-รฅring kort 140 km/ti pappas RS 6 โ ยซVanskelig รฅ si neiยป
โ Utfordringen med den grรธnne omstillingen mรฅ ikke bety at hele industrisektorer mรฅ legges ned, sier Giorgia Meloni i en uttalelse til Reuters.
Det er verdt รฅ merke seg at selv om Italia og Meloni var imot รฅ forby forbrenningsmotoren, trakk landet sin avstemning da avgjรธrelsen fรธrst ble tatt pรฅ EU-nivรฅ i fjor.
Italia er ikke alene om รฅ vรฆre kritisk til forbudet mot nye forbrenningsmotorer som EU รธnsker รฅ gjennomfรธre. Det var blant annet Tyskland, som for forbudet ble vedtatt, fikk presset igjennom unntaket for syntetisk drivstoff.
Siden den gang har flere bilmerker nรฆrmest stรฅtt pรฅ rekke og rad for รฅ meddele at du tross alt ikke klarer deg uten forbrenningsmotoren. Senest har Volvo annonsert at de ikke vil satse utelukkende pรฅ elbilen likevel.
Hos Ford er ogsรฅ en beslutning om kun รฅ selge elbiler i 2030 i Europa trukket tilbake. I tillegg har bรฅde Mercedes og Volkswagen varslet at merkene vil bruke hundrevis av milliarder kroner pรฅ utvikling av nye forbrenningsmotorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!