Norge har de siste årene pumpet milliarder av kroner inn i elbiler. Men nå viser det seg at bilene kommer billigere av veien. Og så er politikerne sinte.
I den norske byen Bergen samles ikke inntektene fra biltrafikken som politikerne har budsjettert med. Årsaken? Elbilene.
Og det har gjort en rekke politikere veldig sinte. Blant dem fra Fremskrittspartiet. Ifølge Bergens Tidende skal byens skatteinntekter snart halveres.
Det førte til at byutviklingsbyråd Fremskrittspartiets Christine Kahrs allerede i vinter foreslo at elbilene må betale mye mer i avgift.
– Jeg har varslet at vi skal ha en diskusjon om bompengefinansiering ut fra våre fremtidige forpliktelser, sier Kahrs til avisen.
Bergen ligger også bak. Byen har gjort en avtale med staten som innebærer at skattebetalerne må finansiere en fremtidig bybane. Blå. ved at det i snitt vil koste 14,7 norske kroner i såkalte bompenger. Altså kjøring på de enkelte strekningene av Norges bomveier.
LES OGSÅ: Ny type bilkontrollsvindel brer seg i Danmark
Men tall fra Bergen kommune viser at de ligger langt etter. I snitt betaler bilistene «bare» 11,6 norske kroner i bompenger. Altså over tre kroner mindre enn de ellers måtte i snitt.
Det lavere skattesnittet i Bergen har også fått kommuneopposisjonen til å kritisere rådmannen. Blå. Miljøpartiet De Grønne krever at pengene kommer inn.
For selv om det ikke er noe pengene skal brukes på akkurat nå, må bilistene betale for fremtidige prosjekter allerede nå, sier Thor Haakon Bakke i Miljøpartiet.
På nasjonalt nivå er også nordmenn i ferd med å ha fått nok av elbiler. I hvert fall på grunn av at bilene nesten står fritt til å gå rundt i trafikken.
For selv om finansministeren tidligere i år måtte avklare at landet ikke vil forby alt annet enn elbiler allerede fra 1. januar 2025, må bilistene fortsatt betale mer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!