Formel 1-laget trekker seg fullstendig: «Vi ble usynlige»

Fra og med 2026-sesongen er Renault fortid som motorleverandør i Formel 1. Beslutningen skyldes bl.a. usynlighet, sier bilmerkets direktør.

Renault vil forlate Formel 1 ved slutten av 2025-sesongen. Og ifølge bilmerkets direktør Luca de Meo er det en god grunn til det. Han mener at merket har blitt «usynlig» i Formel 1.

Det forteller han i et intervju til det franske mediet l'Equipe .

Samtidig gjør de Meo det klart at folkene ved Renaults Formel 1-motorfabrikk i Viry-Châtillon nå skal flyttes til 'andre prosjekter'. Om det også er permitteringer i luften er uklart.

– Det er et veldig emosjonelt tema, først og fremst for meg. Jeg brenner veldig for det. Det er hjerteskjærende. Det har ikke vært en lett avgjørelse å ta.

Renault har derimot ikke vunnet et verdensmesterskap siden han var motorleverandør for Red Bull. Og det var helt tilbake i 2013.

LES OGSÅ: Gal sjåfør krasjet på Bollervej i natt

Ifølge Luca de Meo er ikke situasjonen i landet annerledes enn at fabrikkens Formel 1-prosjekt ville ha kollapset før eller siden hvis ikke Renault hadde stanset nå.

– Vi er blitt usynlige. To år til som dette og prosjektet ville kollapse fullstendig. Vi har vært i en nedadgående spiral i tre sesonger nå. Vi måtte gjøre noe for å få til en endring, sier de Meo.

Og den endringen blir at Renault trekker seg helt fra Formel 1. I stedet inngår foreningen av laget, som i dag heter Alpine, en motorleveranseavtale med Mercedes.

Mercedes, som igjen vil miste Aston Martin som kunde fra 2026-sesongen, ettersom teamet blir Hondas fabrikksatsing i Formel 1. I likhet med Renault hadde Honda ellers bestemt seg for å forlate Formel 1. Noe som betyr at Ford nå betaler Red Bull for å bygge en Formel 1-motor.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...