Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er derfor ikke annet enn vann. Resultatet er derimot 740 hestekrefter.
Renaults sportsmerke Alpine har utviklet en ny 3,5-liters V6-motor fra bunnen av. Det brenner hydrogen og etterlater dermed ingen fotavtrykk pรฅ miljรธet annet enn vann.
Pรฅ den mer tekniske siden av saken snakker vi om en bi-turboladet motor, som ingeniรธrene har utviklet ved hjelp av metoder fra Formel 1. Paradoksalt nok trekker รฉn sport, Alpine/Renault, seg om bare ett รฅr.
I motsetning til brenselcelleteknologi, som omdanner hydrogengasser til elektrisitet, brenner den nye V6-motoren hydrogenet. Dermed fungerer den akkurat som en vanlig forbrenningsmotor. Det vil si med unntak av drivstoffet.
Forbrenningskammeret er designet for รฅ brenne en spesiell type hydrogen kalt Dihydrogen Hโ. Dette skal ifรธlge Alpine gi den mest 'normale' forbrenningsformen.
Motsatt betyr dette at den relativt lille 3,5-liters V6-motoren er i stand til รฅ yte hele 740 hestekrefter. Noe som gir bilen en toppfart pรฅ 330 km/t. Hyperbilen kalt Alpenglow Hy6, som hydrogenmotoren skal installeres i, vil vรฆre utstyrt med totalt tre hydrogentanker โ hver tank har en kapasitet pรฅ 2,1 kilo.
LES OGSร : Peugeots neste elbil fรฅr firkantet ratt
Alpine vil trolig bruke hydrogenbilen pรฅ ulike racerbaner i starten. Men bilmerket har verken bekreftet eller avkreftet om en versjon med nummerskilt ogsรฅ er pรฅ vei.
Renault er ikke alene om รฅ eksperimentere med hydrogen. Bรฅde Toyota og BMW gรฅr med de samme tankene. Faktisk er japanerne sรฅ langt fremme i samarbeid med tyskerne at BMW kan sende den fรธrste serieproduksjonen av hydrogenbiler pรฅ gaten i 2028.
Toyota har allerede hydrogenbilen Mirai, som ogsรฅ er tilgjengelig pรฅ det danske markedet. Dette er imidlertid en bil med brenselceller. Og en bil med vanskelige forhold her hjemme. Alle hydrogenstasjoner er stengt.