Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er derfor ikke annet enn vann. Resultatet er derimot 740 hestekrefter.
Renaults sportsmerke Alpine har utviklet en ny 3,5-liters V6-motor fra bunnen av. Det brenner hydrogen og etterlater dermed ingen fotavtrykk på miljøet annet enn vann.
På den mer tekniske siden av saken snakker vi om en bi-turboladet motor, som ingeniørene har utviklet ved hjelp av metoder fra Formel 1. Paradoksalt nok trekker én sport, Alpine/Renault, seg om bare ett år.
I motsetning til brenselcelleteknologi, som omdanner hydrogengasser til elektrisitet, brenner den nye V6-motoren hydrogenet. Dermed fungerer den akkurat som en vanlig forbrenningsmotor. Det vil si med unntak av drivstoffet.
Forbrenningskammeret er designet for å brenne en spesiell type hydrogen kalt Dihydrogen H₂. Dette skal ifølge Alpine gi den mest 'normale' forbrenningsformen.
Motsatt betyr dette at den relativt lille 3,5-liters V6-motoren er i stand til å yte hele 740 hestekrefter. Noe som gir bilen en toppfart på 330 km/t. Hyperbilen kalt Alpenglow Hy6, som hydrogenmotoren skal installeres i, vil være utstyrt med totalt tre hydrogentanker – hver tank har en kapasitet på 2,1 kilo.
LES OGSÅ: Peugeots neste elbil får firkantet ratt
Alpine vil trolig bruke hydrogenbilen på ulike racerbaner i starten. Men bilmerket har verken bekreftet eller avkreftet om en versjon med nummerskilt også er på vei.
Renault er ikke alene om å eksperimentere med hydrogen. Både Toyota og BMW går med de samme tankene. Faktisk er japanerne så langt fremme i samarbeid med tyskerne at BMW kan sende den første serieproduksjonen av hydrogenbiler på gaten i 2028.
Toyota har allerede hydrogenbilen Mirai, som også er tilgjengelig på det danske markedet. Dette er imidlertid en bil med brenselceller. Og en bil med vanskelige forhold her hjemme. Alle hydrogenstasjoner er stengt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!