Selv om elbiler vinner terreng, er det nรฅ og fortsatt bensinbiler som er mest populรฆre nรฅr bilistene skal velge ny bil. Det viser nye tall fra revisjonsfirmaet EY.
Nรฅr bilkjรธpere stรฅr overfor valget mellom elbil og bensinbil, ser elbiler ut til รฅ bli mer populรฆre i fremtiden.
Ifรธlge en undersรธkelse fra konsulentfirmaet EY, som ble gjennomfรธrt i 2024, foretrekker nรฅ 24 prosent av de spurte elbil. Bensinbiler er imidlertid fortsatt de mest populรฆre med 29 prosent. Men gapet ser ut til รฅ bli mindre.
Undersรธkelsen viste ogsรฅ at 40 prosent av de spurte forventer รฅ kjรธpe ny bil i midten av 2026.
Det er en รธkning pรฅ 7 prosentpoeng sammenlignet med รฅret fรธr. EY-undersรธkelsen ble gjennomfรธrt i 28 land, inkludert Tyskland, hvorav 1 000 av totalt 19 000 respondenter deltok.
Dette skriver nyhetsbyrรฅet dpa.
LES OGSร : Var verdens fรธrste, nรฅ finnes den ikke lenger i Danmark
Ser man pรฅ det tyske markedet, viser tallene at 26 prosent av potensielle kjรธpere i Tyskland velger elbiler.
Dette er litt hรธyere enn det europeiske gjennomsnittet pรฅ 21 prosent. Dieselbiler er litt mer populรฆre i Tyskland enn i andre land, mens hybridbiler er mindre etterspurt.
Selv om interessen for elbiler รธker, opplever bilindustrien utfordringer pรฅ grunn av รธkonomiske forhold.
Mange forbrukere utsetter dyre kjรธp som biler, og salget hos flere av de stรธrste bilprodusentene har falt. For noen ganske betydelig.
Bare i Tyskland ble det registrert 2,12 millioner nye biler i lรธpet av รฅrets ni fรธrste mรฅneder, som er en nedgang pรฅ 1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Sรฆrlig registreringene av elbiler falt betydelig, nemlig med hele 29 prosent.
EYs Constantin Gall tror imidlertid at markedet kan snu igjen. Han viser til en รธkende interesse for elbiler, spesielt i Europa, til tross for dagens synkende tall for nyregistreringer. Ifรธlge ham kommer det stadig bedre modeller pรฅ markedet, noe som kan รธke interessen ytterligere.
For potensielle elbilkjรธpere i Tyskland spiller bilenes rekkevidde en viktig rolle. Tyske kjรธpere forventer i snitt at elbiler mรฅ klare 470 kilometer i timen. lading, som er hรธyere enn det globale gjennomsnittet pรฅ 400 kilometer.
Hjemme stรฅr elbiler for vel 50 prosent av nybilmarkedet. Elbiler drives i hovedsak frem av statlige tilskudd i form av avgiftsreduksjoner og elavgiften som elbileiere kan fรฅ tilbake ved รฅ lade hjemme. Begge deler skal imidlertid fases ut i det nye tiรฅret.