Nye tall: Bilistene foretrekker fortsatt nye bensinbiler

Selv om elbiler vinner terreng, er det nรฅ og fortsatt bensinbiler som er mest populรฆre nรฅr bilistene skal velge ny bil. Det viser nye tall fra revisjonsfirmaet EY.

Nรฅr bilkjรธpere stรฅr overfor valget mellom elbil og bensinbil, ser elbiler ut til รฅ bli mer populรฆre i fremtiden.

Ifรธlge en undersรธkelse fra konsulentfirmaet EY, som ble gjennomfรธrt i 2024, foretrekker nรฅ 24 prosent av de spurte elbil. Bensinbiler er imidlertid fortsatt de mest populรฆre med 29 prosent. Men gapet ser ut til รฅ bli mindre.

Undersรธkelsen viste ogsรฅ at 40 prosent av de spurte forventer รฅ kjรธpe ny bil i midten av 2026.

Det er en รธkning pรฅ 7 prosentpoeng sammenlignet med รฅret fรธr. EY-undersรธkelsen ble gjennomfรธrt i 28 land, inkludert Tyskland, hvorav 1 000 av totalt 19 000 respondenter deltok.

Dette skriver nyhetsbyrรฅet dpa.

LES OGSร…: Var verdens fรธrste, nรฅ finnes den ikke lenger i Danmark

Ser man pรฅ det tyske markedet, viser tallene at 26 prosent av potensielle kjรธpere i Tyskland velger elbiler.

Dette er litt hรธyere enn det europeiske gjennomsnittet pรฅ 21 prosent. Dieselbiler er litt mer populรฆre i Tyskland enn i andre land, mens hybridbiler er mindre etterspurt.

Selv om interessen for elbiler รธker, opplever bilindustrien utfordringer pรฅ grunn av รธkonomiske forhold.

Mange forbrukere utsetter dyre kjรธp som biler, og salget hos flere av de stรธrste bilprodusentene har falt. For noen ganske betydelig.

Bare i Tyskland ble det registrert 2,12 millioner nye biler i lรธpet av รฅrets ni fรธrste mรฅneder, som er en nedgang pรฅ 1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Sรฆrlig registreringene av elbiler falt betydelig, nemlig med hele 29 prosent.

EYs Constantin Gall tror imidlertid at markedet kan snu igjen. Han viser til en รธkende interesse for elbiler, spesielt i Europa, til tross for dagens synkende tall for nyregistreringer. Ifรธlge ham kommer det stadig bedre modeller pรฅ markedet, noe som kan รธke interessen ytterligere.

For potensielle elbilkjรธpere i Tyskland spiller bilenes rekkevidde en viktig rolle. Tyske kjรธpere forventer i snitt at elbiler mรฅ klare 470 kilometer i timen. lading, som er hรธyere enn det globale gjennomsnittet pรฅ 400 kilometer.

Hjemme stรฅr elbiler for vel 50 prosent av nybilmarkedet. Elbiler drives i hovedsak frem av statlige tilskudd i form av avgiftsreduksjoner og elavgiften som elbileiere kan fรฅ tilbake ved รฅ lade hjemme. Begge deler skal imidlertid fases ut i det nye tiรฅret.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere โ€“ og har faktisk...

FDM innrรธmmer: Folk i elbiler fรฅr enorme regninger

Utlรธpte fabrikkgarantier pรฅ populรฆre elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Bildelgiganten permitterer โ€“ nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 รฅr

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...