Stellantis-gruppen er nå under så stort press på økonomien at bilgiganten blir tvunget til å selge testbanen i Arizona som Chrysler kjøpte i 2006.
Stellantis befinner seg i en økonomisk krise, som nå tvinger selskapet til å selge det ikoniske testanlegget i det amerikanske hav.
Allerede ved årsskiftet stopper all aktivitet på den kjente veddeløpsbanen, Arizona Proving Grounds. Det opplyser Stellantis i et skriftlig svar til Motor1 .
– Arizona Proving Grounds er til salgs, og driften opphører ved årsskiftet.
Testanlegget, som ligger i Mojave Canyon i Arizona, ble opprinnelig kjøpt av Chrysler i 2006. Så lenge før merket ble en del av Stellantis Group i 2021.
Med sin beliggenhet langt fra urbane strøk har området vært egnet for biltester under ekstreme temperaturer. Området har vært bebodd utelukkende av testbanens ansatte og noen få andre «innbyggere», inkludert noen gribber og coyoter.
LES OGSÅ: Den kjente Audi-fabrikken er nærmere nedleggelse enn noen gang
Banen har også hatt fasiliteter for å teste aerodynamikk og strekker seg over 1600 hektar asfaltert terreng.
Rundt 70 personer jobber ved anlegget, som de og deres familier bor i umiddelbar nærhet av. Nedleggelsen av anlegget betyr at disse ansatte må finne nye steder å jobbe og bo. Ifølge Stellantis skal det nå utarbeides en plan for hvordan disse ansatte skal finne både nye bosteder og annen jobb.
– Som avtalt under forhandlingene i 2023 skal vi selge Arizona Proving Grounds, og derfor vil driften der også opphøre ved utgangen av året. Vi har tilbudt våre ansatte pakkeløsninger slik at de kan få en smidig overgang til annet arbeid.
Selv om Stellantis nå tar farvel med Arizona Proving Grounds, vil gruppen fortsette å bruke sin andre testside, Chelsea Proving Grounds, som ligger utenfor Detroit.
Denne banen er imidlertid ikke optimal for biltesting i varmt klima, noe som har ført til at Stellantis har inngått en leieavtale med Toyota, som også har et testanlegg i Mojave-orkanen.
Med salget av Arizona Proving Grounds håper Stellantis å kunne navigere gjennom den økonomiske krisen, som for tiden presser konsernet så mye at konsernsjefen har truet med å stenge hele bilmerker. Les mer om det her .