Tesla selger nå ulovlig utstyr til Cybertrucken

Teslas egne ansatte kan ikke installere utstyret fordi det ikke kan brukes på offentlig vei. Men Cybertruck-eiere kan godt kjøpe en «ulovlig» lysbro.

Tesla Cybertruck skaper overskrifter igjen – denne gangen på grunn av ulovlig fabrikkutstyr. Eller i det minste utstyr som ikke kan brukes på offentlig vei.

Kritikere sier allerede at lysbroen blender all møtende trafikk uansett hva. Lysbrua er derfor også ulovlig å bruke på offentlig vei. Faktisk er det så ulovlig at Teslas egne ansatte ikke en gang har lov til å installere utstyret.

Teknisk anmelder Marques Brownlee har skrevet på sin "X"-konto at hans Tesla Cybertruck ble levert med en delvis installert lysbro. Fronten var dekket med et stykke tape for å blende lyset.

Etter levering ble Brownlee informert om at Tesla hadde forbindelse med et lokalt verksted som kunne fullføre installasjonen, slik at Tesla ikke skulle bryte loven selv.

Denne måten å installere en lettbro på kan virke merkelig, men den er faktisk i samsvar med Teslas offisielle servicemanual for Cybertrucken.

LES OGSÅ: Fisker Ocean er tidenes verste bil, sier YouTuber

Manualen inneholder flere advarsler for Tesla-teknikere, hvor det står klart at de under ingen omstendigheter må installere lysbroen selv på noen Cybertruck.

I stedet er det et lokalt verksted som skal fullføre arbeidet med siste del av ledningsnettet. Bare på denne måten kan Tesla holde seg på rett side av loven.

Det er imidlertid ikke nok å bare føre kablene til lysbroen riktig. Lyset er koblet til en såkalt «taktilbehør skjøtekabel», noe som kan få en til å tro at bilen bare må kobles til en plugg som er 'forberedt' for montering. Men nei.

«Kablen» fra fabrikken er nemlig tre løse ledninger som stikker ut fra taket på bilen og ender i varmekrympbart ror, som skal loddes til ledningene til lysbrua.

Teslas valg av løsning etterlater faktisk flere spørsmål enn svar. Ikke bare slipper bilmerket DET direkte ansvar for utstyret, men selve kablingen på Cybertrucken kan også best beskrives som problematisk. I alle fall slik den er levert fra fabrikk.

Ledninger, som i praksis er plassert utenfor chore-toget, blir ganske enkelt vridd og loddet sammen, i stedet for å bruke sikrere koblinger som en bestemt plugg.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...