Teslas egne ansatte kan ikke installere utstyret fordi det ikke kan brukes på offentlig vei. Men Cybertruck-eiere kan godt kjøpe en «ulovlig» lysbro.
Tesla Cybertruck skaper overskrifter igjen – denne gangen på grunn av ulovlig fabrikkutstyr. Eller i det minste utstyr som ikke kan brukes på offentlig vei.
Kritikere sier allerede at lysbroen blender all møtende trafikk uansett hva. Lysbrua er derfor også ulovlig å bruke på offentlig vei. Faktisk er det så ulovlig at Teslas egne ansatte ikke en gang har lov til å installere utstyret.
Teknisk anmelder Marques Brownlee har skrevet på sin "X"-konto at hans Tesla Cybertruck ble levert med en delvis installert lysbro. Fronten var dekket med et stykke tape for å blende lyset.
Etter levering ble Brownlee informert om at Tesla hadde forbindelse med et lokalt verksted som kunne fullføre installasjonen, slik at Tesla ikke skulle bryte loven selv.
Denne måten å installere en lettbro på kan virke merkelig, men den er faktisk i samsvar med Teslas offisielle servicemanual for Cybertrucken.
LES OGSÅ: Fisker Ocean er tidenes verste bil, sier YouTuber
Manualen inneholder flere advarsler for Tesla-teknikere, hvor det står klart at de under ingen omstendigheter må installere lysbroen selv på noen Cybertruck.
I stedet er det et lokalt verksted som skal fullføre arbeidet med siste del av ledningsnettet. Bare på denne måten kan Tesla holde seg på rett side av loven.
Det er imidlertid ikke nok å bare føre kablene til lysbroen riktig. Lyset er koblet til en såkalt «taktilbehør skjøtekabel», noe som kan få en til å tro at bilen bare må kobles til en plugg som er 'forberedt' for montering. Men nei.
«Kablen» fra fabrikken er nemlig tre løse ledninger som stikker ut fra taket på bilen og ender i varmekrympbart ror, som skal loddes til ledningene til lysbrua.
Teslas valg av løsning etterlater faktisk flere spørsmål enn svar. Ikke bare slipper bilmerket DET direkte ansvar for utstyret, men selve kablingen på Cybertrucken kan også best beskrives som problematisk. I alle fall slik den er levert fra fabrikk.
Ledninger, som i praksis er plassert utenfor chore-toget, blir ganske enkelt vridd og loddet sammen, i stedet for å bruke sikrere koblinger som en bestemt plugg.