Tvinger ansatte til å gå ned i lønn – direktør får selv 72 millioner kroner. kr

Mannen med ansvar for hele Volkswagen-konsernet mottar 72 millioner danske kroner i lønn per år. Nå vil han tvinge ansatte til å redusere lønnen med 10 prosent.

Volkswagens toppledelse har sett bedre ut. Også utover til. Det er blant annet millionreiser i krisetid og skyhøye lønninger som setter riper i lakken.

Og nå vil mannen med det øverste ansvaret i Volkswagen-konsernet, direktør Oliver Blume, tvinge de ansatte på gulvet til lønn. Konkret foreslår direktøren at bilmerket krever inn 10 prosent av lønnen.

Alt for å sikre at Volkswagen som bilmerke i det hele tatt overlever. i forkant av andre runde av en serie tariffforhandlinger har det kommet mer informasjon.

Informasjon som setter Oliver Blume i et enda dårligere lys om mulig.

Den tyske bilgiganten, som har 120.000 ansatte på seks forskjellige steder i Tyskland, planlegger å forhandle seg frem til et lønnskutt på rundt ti prosent for fabrikkarbeidere. Dette vil bety en reduksjon i årslønnen til ca DKK 27.000 for mange ansatte.

LES OGSÅ: Nye Volvo EX30 taper så mye i verdi pr kilometer

Til sammenligning tjente medlemmer av Volkswagens ledergruppe i snitt 46 millioner danske kroner i fjor. Konsernets administrerende direktør, Oliver Blume, mottok selv en samlet lønnspakke på 72 millioner danske kroner inkludert pensjon.

Sparerunden, som forventes å gi Volkswagen fire milliarder euro, er et forsøk på å møte de økonomiske utfordringene selskapet står overfor. I tillegg til lønnsfallet vurderer ledelsen også å stenge en rekke fabrikker, noe som kan føre til ytterligere oppsigelser.

De konkrete detaljene rundt innsparingene er foreløpig ikke fastlagt, da forhandlingene med de 120.000 berørte ansatte først starter i slutten av oktober.

Men ifølge lokalavisen Wolfsburger Allgemeine Zeitung og det tyske forretningsmediet Handelsblatt er lønnsnedgang og fabrikkstenging sentrale elementer i Volkswagens spareplan.

Volkswagen har totalt 296.134 ansatte i Tyskland, og det er først og fremst fabrikkarbeiderne som forventes å bli rammet av innsparingene.

Volkswagen er imidlertid ikke den eneste i bilbransjen som går på diett. Hos underleverandøren ZF, som bl.a. lever av å bygge automatgir, må inntil 44 milliarder danske kroner finnes i en spareplan. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...