Som alle andre bilmerker fra Kina โ og merker som har biler bygget i Kina โ rammes Volvo av straffetoll. Og selv om merket hadde hรฅpet รฅ bli unntatt.
EU har lagt straffetoll pรฅ kinesiske elbiler, og Volvo er intet unntak. Denne avgiften rammer hardt, spesielt Volvo EX30, som ellers er blant de mest solgte elbilene i Europa.
Volvo Cars anerkjenner resultatet av avstemningen tidligere denne mรฅneden om innfรธring av tariffer pรฅ elbiler som kommer til EU fra Kina, sier merket i en kommentar til Dagens Industri .
Straffen, som trer i kraft i dag, kan bety ekstra avgifter pรฅ opptil 45 prosent for bilprodusentene. For Volvo EX30 betyr dette en merkostnad pรฅ 19,3 prosent, som potensielt kan eliminere hele Volvos fortjenestemargin pรฅ modellen.
Volvo hadde hรฅpet รฅ unngรฅ straffetollen, men EU har nektet รฅ gjรธre sรฅ mye som ett unntak for det tidligere svenske merket. Det spiller heller ingen rolle at Volvo har varslet at de vil flytte mer av produksjonen til EU. Blรฅ. til merkets fabrikk i Belgia.
โ Vi fortsetter med vรฅr langsiktige strategi om รฅ bygge bilene vรฅre der vi selger dem, inkludert รฅ bygge EX30 i vรฅr fabrikk i Gent. Vรฅrt fulle fokus akkurat nรฅ er รฅ fรฅ i gang produksjonen i fรธrste halvdel av 2025, sier Volvos presseavdeling.
LES OGSร : Audi legger ned bilfabrikk – over 3.600 mister jobben
Polestar, som produserer Polestar 2 og Polestar 4 i Kina, rammes ogsรฅ av straffetollen. Fremtiden til Polestar 2 ser usikker ut, mens Polestar planlegger รฅ flytte produksjonen av Polestar 4.
Situasjonen er enda mer alvorlig i USA, hvor et kommende forbud mot kinesisk teknologi kan bety at Polestar-biler i praksis blir forbudt i landet fra 2030.
Disse nye tiltakene har utlรธst protester blant bilprodusentene, som nรฅ stรฅr overfor dyrere biler og usikkerhet om fremtidig produksjon. Volkswagen-konsernet advarer nรฅ direkte om at den nye Kina-tollen kan stenge et helt merke. Les mer om det her .