Eksperter mener at elbilene, som ifølge tall fra oktober nå er flere enn noen gang før, gir mer støy på motorveiene.
Eksperter advarer nå om at spredning av elbiler kan føre til en betydelig økning i trafikkstøy, spesielt fra motorveiene.
Selv om elbiler bidrar til å redusere CO2-utslipp, gir de tunge godstogene også økt støynivå, spesielt ved høy hastighet på motorveier og større trafikkårer.
Dette skriver mediet Ingenioren .
Ifølge media er det galskap så fort farten overstiger 40 kilometer i timen. For da er det ikke lenger motorstøy, men dekkstøy som dominerer.
Ifølge forskning lever personer som utsettes for trafikkstøy i gjennomsnitt kortere liv og opplever oftere alvorlige helseproblemer som økt risiko for demens og andre sykdommer.
LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert
Motorveistøy anses som spesielt problematisk, da støyen typisk har et høyere støynivå enn støy fra bytrafikk. Ved et nivå på 58 dB opplever to til tre ganger så mange mennesker langs motorveier alvorlig ubehag sammenlignet med folk som bor på vanlige byveier.
I Danmark er rundt 750 000 boliger, hvorav cirka 119 000 ligger langs motorveier, berørt av veistøy.
Folk som bor i disse områdene møter flere helserelaterte utfordringer etter hvert som flere elbiler introduseres. Den forventede økningen i motorveistøy fra de tyngre elbilene kan bety flere tapte leveår og økt antall sykedager for de som bor i nærheten av de mest trafikkerte strekningene.
Tidligere har bl.a. bystyret i Odense krevde at farten ikke bare ble satt ned i den fynske hovedstaden. Men at hastigheten på Fynmotorveien også er sterkt begrenset. Les mer om det her .
Ifølge beregninger koster trafikkbelastningen samfunnet minst 4,4 milliarder danske kroner per år, tilsvarende rundt 0,2 prosent av Danmarks bruttonasjonalprodukt. Beløpet kan imidlertid bli mye høyere, vurderer blant annet Rambøll og Kræftens Bekæmpelse i sin rapport «Trafikkbelastning krever handling».
Elbiler er derfor ikke støyfrie løsninger på alle trafikkrelaterte problemer. Regjeringen insisterer likevel på at det må være én million elbiler på veiene senest i 2030 De siste tallene fra oktober viser at 6 av 10 nye biler nå går på strøm.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!