2. november, 2024

sparket Kevin Magnussen – nå avviser Haas ryktet

Haas-teamsjef Ayao Komatsu er nå igjen ute etter å avkrefte at Formel 1-teamet er til salgs. Selv ikke om den nye partneren Toyota skulle være interessert.

Teamleder for Formel 1-laget Haas, Ayao Komatsu, avviser nå nok en gang et rykte om et mulig salg av sportens yngste lag.

Under den meksikanske Grand Prix ble Komatsu spurt om Toyota, Haas' nye tekniske partner, ville ha forkjøpsrett dersom eier Gene Haas bestemte seg for å selge. Spekulasjonene har oppstått etter at Haas i juni annonserte en nedbemanning av sitt NASCAR-team, Stewart-Haas Racing.

– Gene (Haas, red.) har ingen intensjon om å selge laget. Hver gang vi snakker, spør han meg: 'Hvordan kan vi forbedre oss? Hva kan vi gjøre for å få bilen til å gå raskere? Han er ikke interessert i å selge.

– Han har hatt mange tilbud, men har avslått alle. Laget er ikke til salgs, sier laglederen ifølge ABC Nyheter .

Haas har tidligere avvist et kjøpstilbud fra Michael Andretti. Og Komatsu fastholder at teamet vil forbli i Formel 1, selv om det er blant de minst konkurransedyktige. Laget er for tiden plassert 6 av 10 i konstruktørmesterskapet.

LES OGSÅ: Tvinger ansatte til å kutte lønn – direktøren får selv 72 millioner kroner. kr

Tilbake i oktober kunngjorde Toyota merkets comeback til Formel 1 som Haas' tekniske partner. Toyotas logo prydet allerede Haas-bilene under USAs Grand Prix i Austin, og Toyotas motorsportdivisjon vil levere design, tekniske og produksjonstjenester til det amerikanske teamet.

Dette betyr imidlertid ikke noe comeback for Toyotas fabrikkteam, som sist var en del av Formel 1-feltet i 2009.

Haas fortsetter å kjøre under eget navn, og Toyota leverer ikke motorer slik de gjorde på 2000-tallet. Haas har en avtale med Ferrari om å levere motorer frem til 2028, en avtale som ble forlenget i juli.

Samarbeidet med Toyota er en del av Haas sin strategi om å bruke eksterne partnere til oppgaver som andre Formel 1-team utfører internt. Siden 2016 har Haas jobbet tett med Ferrari og Dallara, som produserer bilenes chassis. Men nå er sistnevnte på vei ut.

– Ferrari og Dallara har vært utmerkede partnere siden dag én. Ferrari leverer motor, girkasse, fjæring og hydraulikk – de områdene Toyota ikke jobber med, sier Komatsu.

– Toyota fokuserer på de områdene vi ikke får støtte fra Ferrari og som vi så langt har håndtert selv. Det øker kapasiteten vår og lar oss forstå bilen bedre slik at vi kan bli mer konkurransedyktige.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Kia EV3 blir den første bilen noensinne med Carpay

Nye Kia EV3, som i Danmark koster fra 269.990...

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med...

Lancia legger ut den første rallybilen på 30 år for salg

Lancias første rallybil på 30 år, Ypsilon Rally4 HF,...

Henge ut av vinduer: Bilist dømt for å ha kjørt i 40 km/t

Tidligere denne måneden ble en kvinne dømt for for...

Kevin Magnussen åpen for vill Formel 1-bytte

Danske Kevin Magnussen er ferdig med Haas etter denne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Hyundais nye hydrogenbil Initium er allerede på gata i 2025

Akkurat nå er det ingen hydrogenstasjoner i Danmark. Men nå vil EU-regler tvinge dem tilbake, og dette er gode nyheter for Hyundai Initium, som...

Tvunget av Tesla – Ford setter elbilfabrikken på pause

Ford har midlertidig stoppet produksjonen av merkets elektriske pickup, F-150 Lightning. Alt på grunn av Tesla Cybertruck. Fabrikken i Dearborn, Michigan, hvor modellen produseres,...

Volkswagen i krise – tjener under 1000 kr pr bil

Volkswagen er midt i en krise som kan koste flere bilfabrikker i Tyskland livet. Samtidig står tusenvis av arbeidsplasser i fare. Volkswagen står overfor...

Nye tall: Elbiler parkeres mer på motorveiene

Eksperter mener at elbilene, som ifølge tall fra oktober nå er flere enn noen gang før, gir mer støy på motorveiene. Eksperter advarer nå...

Bilgiganten kan stenge legendarisk merkevare om 2 år

Til tross for Stellantis' unnskyldninger fra konsernets egen direktørs trusler om nedleggelse av 'flere bilmerker', kan Chrysler være død om bare 2 år. Verdens...

90 prosent av alle Ferrari gatebiler eksisterer fortsatt

Ifølge Ferrari selv eksisterer fortsatt 90 prosent av alle gatebiler merket noen gang har bygget i dag. Den første Ferrari for sivil bruk er...

Vil koste 19 milliarder kr – nå må en spesiell bilfabrikk klare

Kinesiske SVOLT, en spin-off av Great Wall Motors, skulle ha brukt 19 milliarder på en batterifabrikk for elbiler i Tyskland. Nå dør prosjektet. Den...

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...