Haas-teamsjef Ayao Komatsu er nå igjen ute etter å avkrefte at Formel 1-teamet er til salgs. Selv ikke om den nye partneren Toyota skulle være interessert.
Teamleder for Formel 1-laget Haas, Ayao Komatsu, avviser nå nok en gang et rykte om et mulig salg av sportens yngste lag.
Under den meksikanske Grand Prix ble Komatsu spurt om Toyota, Haas' nye tekniske partner, ville ha forkjøpsrett dersom eier Gene Haas bestemte seg for å selge. Spekulasjonene har oppstått etter at Haas i juni annonserte en nedbemanning av sitt NASCAR-team, Stewart-Haas Racing.
– Gene (Haas, red.) har ingen intensjon om å selge laget. Hver gang vi snakker, spør han meg: 'Hvordan kan vi forbedre oss? Hva kan vi gjøre for å få bilen til å gå raskere? Han er ikke interessert i å selge.
– Han har hatt mange tilbud, men har avslått alle. Laget er ikke til salgs, sier laglederen ifølge ABC Nyheter .
Haas har tidligere avvist et kjøpstilbud fra Michael Andretti. Og Komatsu fastholder at teamet vil forbli i Formel 1, selv om det er blant de minst konkurransedyktige. Laget er for tiden plassert 6 av 10 i konstruktørmesterskapet.
LES OGSÅ: Tvinger ansatte til å kutte lønn – direktøren får selv 72 millioner kroner. kr
Tilbake i oktober kunngjorde Toyota merkets comeback til Formel 1 som Haas' tekniske partner. Toyotas logo prydet allerede Haas-bilene under USAs Grand Prix i Austin, og Toyotas motorsportdivisjon vil levere design, tekniske og produksjonstjenester til det amerikanske teamet.
Dette betyr imidlertid ikke noe comeback for Toyotas fabrikkteam, som sist var en del av Formel 1-feltet i 2009.
Haas fortsetter å kjøre under eget navn, og Toyota leverer ikke motorer slik de gjorde på 2000-tallet. Haas har en avtale med Ferrari om å levere motorer frem til 2028, en avtale som ble forlenget i juli.
Samarbeidet med Toyota er en del av Haas sin strategi om å bruke eksterne partnere til oppgaver som andre Formel 1-team utfører internt. Siden 2016 har Haas jobbet tett med Ferrari og Dallara, som produserer bilenes chassis. Men nå er sistnevnte på vei ut.
– Ferrari og Dallara har vært utmerkede partnere siden dag én. Ferrari leverer motor, girkasse, fjæring og hydraulikk – de områdene Toyota ikke jobber med, sier Komatsu.
– Toyota fokuserer på de områdene vi ikke får støtte fra Ferrari og som vi så langt har håndtert selv. Det øker kapasiteten vår og lar oss forstå bilen bedre slik at vi kan bli mer konkurransedyktige.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!