Partiet De Gronne sitter med makten i bystyret i Kiel. I morgen skal bystyret stemme over om bilistene skal forbys å parkere forover i egne kjørefelt.
De Gronne har lansert et forslag i Kiel, der partiet ønsker å innføre forbud mot flere typer atferd, blant annet forlengs parkering ved eiendommer og en rekke andre restriksjoner.
Initiativet omfatter forbud mot aktiviteter som ridning i skogsområder, fyrverkeri, private basseng i parsellhager og eneboliger i byen. Nå er forslaget utvidet til også å omfatte hvordan biler skal parkere ved private eiendommer, med særlig fokus på å unngå å rygge inn og ut av veikryss.
Leder for mobilitetsavdelingen i Kiel, Alke Voß fra De Gronne, ønsker å endre trafikkvanene ved å kreve at sjåførene alltid går fremover både når de ankommer og forlater en eiendom. Selv om det måtte være deres eget.
Dette er skrevet av Bild .
Ifølge Voß skal regelen styrke trafikksikkerheten i henhold til «Nullvisjonen»-målsettingen, som handler om å eliminere alvorlige ulykker og trafikkrelaterte dødsfall på lang sikt.
Voß mener at ulykker ofte skjer når sjåfører rygger, og ønsker derfor å minimere denne risikoen ved å unngå å rygge helt.
LES OGSÅ: Bygger hydrogenbiler i Tyskland – nå er de konkurs
Forslaget innebærer konkrete endringer i fremtidige byggetillatelser. Dette betyr at nye eiendomsadkomstveier må utformes slik at innhegninger kan snu innenfor eiendommen.
Dersom eksisterende eiendommer renoveres eller bygges om, kan det bli et krav å tilpasse inngangen til det nye regelverket. For mindre garasjer og eldre anlegg med inntil fire parkeringsplasser kan det imidlertid være unntak slik at de kan beholde dagens struktur.
Statistikken bak forslaget viser imidlertid at rygging kun utgjør en liten del av de totale trafikkulykkene. Ifølge plattformen «Statista» skyldtes 15,3 prosent av alle ulykker med personskader i fjor feil rygging, vending eller lignende manøvrer.
I Kiel er det ifølge en trafikksikkerhetsrapport sitert av Bild 71 ulykker knyttet til rygging eller rygging av 1085 trafikkulykker, noe som tilsvarer cirka 6,5 prosent av alle trafikkulykker i den tyske byen.
Skeptikere påpeker at forbudet mot å rygge kanskje ikke har stor effekt på ulykkesstatistikken. De Gronnes initiativ i Kiel står derfor overfor utfordringen med å overbevise publikum om at denne nye forskriften er nødvendig og at forbudet vil forbedre sikkerheten totalt sett betydelig.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!