Toyota kommer med det sterkeste hintet til nå om at japanerne er på vei med en ny Celica og en MR2. Både GR86 og Supra fortsetter.
Toyota ser ut til å forberede en relansering av de ikoniske Celica- og MR2-sportsbilene, samtidig som de oppdaterer modeller som GR86 og GR Supra.
I en ny episode av Toyotas egen tegneserie «Grip» sees en tavle der modeller som Supra Mk6, Celica Mk8, MR2 Mk4, GR86 Mk3 og GR GT3 er oppført på en liste over kommende bilmodeller. Brettet vises ved siden av en karakter ved navn Master Rugu, som veileder seriens hovedpersoner i kampen mot selvkjørende racerbiler.
Selv om Toyota ennå ikke offisielt har bekreftet produksjonen av disse nye sportsbilene, har det lenge gått rykter om at Gazoo Racing-utvalget skal utvides betydelig.
Akio Toyoda, som står bak Gazoo Racing og tidligere har snakket om ambisjoner om å bringe «de tre brødrene» – Celica, MR2 og Supra – tilbake til markedet, ser ut til å være drivkraften bak planene.
Det skriver Autocar .
LES OGSÅ: Stemmestyring er mye bedre enn knapper, sier bilsjef
Toyota undersøker angivelig muligheten for en ny Celica ved hjelp av en ny elektrisk plattform, som åpner for flere typer sedaner. Ifølge Toyotas utviklere vil arkitekturen kunne støtte sportsbiler med lavt tyngdepunkt.
FT-Se-konseptet, presentert på Tokyo Motor Show i fjor, er et eksempel på denne plattformen. Tyngdepunktet er 75 mm lavere enn en Porsche 718 Cayman.
FT-Se-plattformen kan også danne grunnlaget for en ny to-seters sportsbil i likhet med MR2, selv om den kanskje ikke bærer MR2-navnet.
I følge det japanske magasinet Best Car kan 2015 S-FR roadster-konseptet også være en kandidat til å ta MR2s plass i Toyotas sportsbilutvalg. Selv om S-FR har motoren plassert foran og ikke i midten, kan det likevel være Toyotas bud på en mindre sportsbil som kan konkurrere med for eksempel Mazda MX-5.
Når det gjelder Supra, forventes en ny generasjon i løpet av de neste tre til fire årene ettersom den nåværende modellen ble lansert i 2019. GR86-modellen står også foran en ansiktsløftning for å møte fremtidige sikkerhets- og utslippsstandarder. Det er ventet at GR86 får en hybridvariant av den turboladede tresylindrede motoren fra GR Yaris.
Under Goodwood Festival of Speed i 2023 kommenterte Toyotas teknologisjef Hiroki Nakajima muligheten for en hybriddrevet GR86. Han ville ikke bekrefte en slik utvikling, men kalte ideen «god».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!