Berøringsskjermer gjør sjåfører farligere, viser forskning

Med introduksjonen av berøringsskjermer i bilkabinene har det blitt mer å operere bak rattet. Noe som gjør bilister mer trafikkfarlige, viser ny etterforskning.

Berøringsskjermer i biler blir mer og mer vanlig, men en ny studie viser at de kan være farligere enn tidligere antatt.

Sjåfører bruker i gjennomsnitt mellom 3,4 og 15,7 sekunder på å betjene berøringsskjermen, avhengig av oppgavens kompleksitet. I løpet av den tiden fjernes bilførerens oppmerksomhet fra trafikken, noe som kan få alvorlige konsekvenser.

Undersøkelsen, som er utført av SINTEF og Nord universitet på oppdrag fra Trygg Trafikk og forsikringsselskapet Fremtind, målte hvor lang tid det tar å utføre ulike funksjoner på berøringsskjermen under overfarten.

44 personer deltok i studien, hvor øyebevegelsene deres og fordelingen av oppmerksomhet ble registrert med et kamera.

Dette skriver norsk TV2 .

LES OGSÅ: Mazda setter sportsbil med sammenleggbare lys og Wankel-motor i produksjon

Resultatene viser at å legge inn en adresse i navigasjonssystemet er den mest tidkrevende oppgaven. Sjåførene brukte i gjennomsnitt 15,7 sekunder på å fullføre den oppgaven.

Å velge musikk eller radiokanal tok 10-11 sekunder, mens justering av temperaturen var den raskeste oppgaven med 3,4 sekunder.

– I løpet av den tiden er du uoppmerksom som sjåfør, du bruker tid på skjermen i stedet for trafikken. Og når du fjerner blikket fra trafikken, kjører du faktisk blind. Så jo lengre tid oppgaven tar, jo lengre tid må du ha bind for øynene, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.

Selv korte oppgaver kan være problematiske. når en berøringsskjerm er involvert. I hvert fall i forhold til trafikksikkerhet. Likevel er det ingenting som tyder på at skjermene er på vei ut.

– Kjører du 22 km/t i byen mens du skriver adresse, er du i praksis bare 12 meter blind. Hvis du kontrollerer musikken i bare 2 sekunder, mens du cruiser med i 63 km/t, har du en kort avstand på mer enn 30 meter i blinde.

– Corsel krever din fulle oppmerksomhet, hele tiden. Det sier seg selv at berøringsskjermer byr på sikkerhetsutfordringer, sier Ann-Helen Hansen.

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende medarbeider i Fremtind, støtter resultatet av undersøkelsen.

– Problemet med skjermer i biler er sammensatt. Det ene er at man i praksis synger i blinde. Da må du omstille deg i trafikkbildet igjen. I tillegg er de enkelte bilmerkenes systemer forskjellige, noe som skaper ytterligere forvirring.

– Hvis du kjører i en utenlandsk bil. Derfor trenger vi den type forskning slik at bilprodusenter og myndigheter kan få på plass for å redusere risikoen for skader så mye som mulig.

Nordmennene er ikke de eneste som er skeptiske til de store berøringsskjermene. Hos BMW tror direktør Oliver Zipse for eksempel at de største skjermene blir helt forbudt.

Og ved sikkerhetsinstituttet EURO NCAP vil de indirekte legge restriksjoner på skjermene. Noe som bl.a. går utover Tesla. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...