Det er svรฆrt fรฅ av dem. Men nรฅ er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, mรฅ finne et nytt hjem.
Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg. Nรฆrmere bestemt er dette en av svรฆrt fรฅ GT500-biler som ble bygget i 2000.
Bilen, som opprinnelig kjรธrte korte lรธp med nummer 38 pรฅ siden, ble kjรธrt rundt pรฅ de japanske racerbanene av Hironori Takeuchi og Yuji Tachikawa i lรธpet av 2000-sesongen. Den gang var bilen pakket inn i de ikoniske blรฅ og gule fargene fra FK/Massimo.
Etter sesongen ble bil nummer 38 tildelt nytt chassis. Og akkurat denne Supra fikk i stedet tallet 33 og den karakteristiske cdmaOne CERUMO-lakkeringen. Men faktisk holdt bilen bare en sesong.
Som tilfellet er med de fleste racerbiler, deler denne GT500-spesifikasjonen Supra bare navnet med gatebilen. For selv om de to ser like ut fra utsiden, er det teknisk sett ikke mange fellestrekk รฅ se etter.
I motorrommet skulle det for eksempel ha vรฆrt en toliters, firesylindret bensinmotor. Toyotas motorsportavdeling, TDR, valgte รฅ kaste ut inline-seks 2JZ fordi den var for tung.
LES OGSร : Hyundai gjeninnfรธrer knapper fordi kundene hater skjermer
Pรฅ den annen side er den mindre, firesylindrede motoren nรฆrt beslektet med 3S-GTE turbomotoren fra rallybilen Celica GT-Four. Men i dag er bilen 'bare' et tomt skall.
Imidlertid har den fortsatt sitt originale dashbord i karbonfiber. Instrumenteringen er ellers digital. Det er ogsรฅ et rullebur og en av de svรฆrt fรฅ delene som racerbilen deler med gatebilen. Nemlig lysbryteren.
Men sรฅ er det prisen. Den kjenner vi ikke. Faktisk รธnsker auksjonshuset som har bilen til salgs bare รฅ komme med et anslag pรฅ mellom 13 og 18 millioner japanske yen. Sรฅ vi mรฅ vente pรฅ hammerslaget som faller helgen 16.-17. November.
Visste du at Toyota har til hensikt รฅ holde Supra-navnet i live? Og selv om BMW legger sรธsterbilen Z4 i graven. Japanerne utstyrer til og med dagens modell med en V8-motor. Les mer om det her .