Det er svært få av dem. Men nå er en av dem til salgs. Verdens sjeldneste Toyota Supra, en GT500, må finne et nytt hjem.
Verdens sjeldneste Toyota Supra er ute for salg. Nærmere bestemt er dette en av svært få GT500-biler som ble bygget i 2000.
Bilen, som opprinnelig kjørte korte løp med nummer 38 på siden, ble kjørt rundt på de japanske racerbanene av Hironori Takeuchi og Yuji Tachikawa i løpet av 2000-sesongen. Den gang var bilen pakket inn i de ikoniske blå og gule fargene fra FK/Massimo.
Etter sesongen ble bil nummer 38 tildelt nytt chassis. Og akkurat denne Supra fikk i stedet tallet 33 og den karakteristiske cdmaOne CERUMO-lakkeringen. Men faktisk holdt bilen bare en sesong.
Som tilfellet er med de fleste racerbiler, deler denne GT500-spesifikasjonen Supra bare navnet med gatebilen. For selv om de to ser like ut fra utsiden, er det teknisk sett ikke mange fellestrekk å se etter.
I motorrommet skulle det for eksempel ha vært en toliters, firesylindret bensinmotor. Toyotas motorsportavdeling, TDR, valgte å kaste ut inline-seks 2JZ fordi den var for tung.
LES OGSÅ: Hyundai gjeninnfører knapper fordi kundene hater skjermer
På den annen side er den mindre, firesylindrede motoren nært beslektet med 3S-GTE turbomotoren fra rallybilen Celica GT-Four. Men i dag er bilen 'bare' et tomt skall.
Imidlertid har den fortsatt sitt originale dashbord i karbonfiber. Instrumenteringen er ellers digital. Det er også et rullebur og en av de svært få delene som racerbilen deler med gatebilen. Nemlig lysbryteren.
Men så er det prisen. Den kjenner vi ikke. Faktisk ønsker auksjonshuset som har bilen til salgs bare å komme med et anslag på mellom 13 og 18 millioner japanske yen. Så vi må vente på hammerslaget som faller helgen 16.-17. November.
Visste du at Toyota har til hensikt å holde Supra-navnet i live? Og selv om BMW legger søsterbilen Z4 i graven. Japanerne utstyrer til og med dagens modell med en V8-motor. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!