Volvo mener ikke selvkjørende biler er trygge nok

Volvo er tilbakeholden med selvkjørende biler. Merket mener ikke at bilene foreløpig er trygge nok. Derfor kan ingen Volvo helt kontrollere seg selv.

Volvo er usikker på om teknologien bak selvkjørende biler er tilstrekkelig sikker og pålitelig nok til å kunne brukes fullt ut i trafikken.

Sikkerhetsnivået på den eksisterende teknologien lever ikke opp til Volvos standarder, og derfor valgte bilmerket å utsette lanseringen av biler med helt selvkjørende egenskaper som det heter.

I hvert fall inntil teknologien lever opp til Volvos forventninger. Ifølge Claudia Zarra, som er Volvo Cars sin sikkerhetssjef, vil en helt selvkjørende bil kreve spesielle forhold for å fungere optimalt. Forhold som Volvo ikke mener er til stede ennå.

Sikkerhetssjefen er skeptisk til om dagens systemer kan møte strengere sikkerhetskrav.

– Sikkerheten til en helt autonom bil avhenger av forholdene. Vi trenger et perfekt miljø for at den skal nå våre standarder, sier Zarra til Auto Express .

LES OGSÅ: Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Zarra påpeker at dagens selvkjørende teknologier har utfordringer med blant annet å lese merking langs veier, forstå skilt og tilpasse seg ulike veiforhold.

Hun understreker at Volvo ikke vil introdusere helt selvkjørende biler, fordi teknologien når et høyere sikkerhetsnivå.

Volvo begynte å teste selvkjørende systemer for personbiler allerede i 2018. Disse testene dannet grunnlaget for merkets senere utvikling av teknologien. Men ifølge det tidligere svenske merket er det vanskelig å designe et system som 'er trygt nok for trafikk'.

Volvos egne analyser har avdekket at det kreves betydelige forbedringer for at de selvkorrigerende systemene skal fungere helt uten menneskelig innblanding.

Den siste modellen fra Volvo, EX90, kan heller ikke kjøre helt av seg selv. Og det er ikke bare fordi merket har massive problemer med programvaren. For selv når Volvo blir kvitt problemene, vil bilens systemer kreve at sjåføren alltid har hendene på rattet.

Volvo planlegger imidlertid å utstyre fremtidige versjoner av modellen med en såkalt lidarsensor på taket, som skal forbedre bilens evne til å lese og navigere i trafikken på egenhånd. Denne teknologien forventes å kunne skape et mer nøyaktig bilde av omgivelsene og dermed bidra til sikkerhet.

Men helt selvkjørende biler er fortsatt et mål som ligger lenger fram i tid. Blå. fordi Volvo ikke får Lidar-sensoren i nye EX90 til å fungere. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bransjedirektør advarer: Usikkerhet rundt skatter lammer markedet

Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...