14. november, 2024

Volvo mener ikke selvkjørende biler er trygge nok

Volvo er tilbakeholden med selvkjørende biler. Merket mener ikke at bilene foreløpig er trygge nok. Derfor kan ingen Volvo helt kontrollere seg selv.

Volvo er usikker på om teknologien bak selvkjørende biler er tilstrekkelig sikker og pålitelig nok til å kunne brukes fullt ut i trafikken.

Sikkerhetsnivået på den eksisterende teknologien lever ikke opp til Volvos standarder, og derfor valgte bilmerket å utsette lanseringen av biler med helt selvkjørende egenskaper som det heter.

I hvert fall inntil teknologien lever opp til Volvos forventninger. Ifølge Claudia Zarra, som er Volvo Cars sin sikkerhetssjef, vil en helt selvkjørende bil kreve spesielle forhold for å fungere optimalt. Forhold som Volvo ikke mener er til stede ennå.

Sikkerhetssjefen er skeptisk til om dagens systemer kan møte strengere sikkerhetskrav.

– Sikkerheten til en helt autonom bil avhenger av forholdene. Vi trenger et perfekt miljø for at den skal nå våre standarder, sier Zarra til Auto Express .

LES OGSÅ: Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Zarra påpeker at dagens selvkjørende teknologier har utfordringer med blant annet å lese merking langs veier, forstå skilt og tilpasse seg ulike veiforhold.

Hun understreker at Volvo ikke vil introdusere helt selvkjørende biler, fordi teknologien når et høyere sikkerhetsnivå.

Volvo begynte å teste selvkjørende systemer for personbiler allerede i 2018. Disse testene dannet grunnlaget for merkets senere utvikling av teknologien. Men ifølge det tidligere svenske merket er det vanskelig å designe et system som 'er trygt nok for trafikk'.

Volvos egne analyser har avdekket at det kreves betydelige forbedringer for at de selvkorrigerende systemene skal fungere helt uten menneskelig innblanding.

Den siste modellen fra Volvo, EX90, kan heller ikke kjøre helt av seg selv. Og det er ikke bare fordi merket har massive problemer med programvaren. For selv når Volvo blir kvitt problemene, vil bilens systemer kreve at sjåføren alltid har hendene på rattet.

Volvo planlegger imidlertid å utstyre fremtidige versjoner av modellen med en såkalt lidarsensor på taket, som skal forbedre bilens evne til å lese og navigere i trafikken på egenhånd. Denne teknologien forventes å kunne skape et mer nøyaktig bilde av omgivelsene og dermed bidra til sikkerhet.

Men helt selvkjørende biler er fortsatt et mål som ligger lenger fram i tid. Blå. fordi Volvo ikke får Lidar-sensoren i nye EX90 til å fungere. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men...

Youtuber dør under vanvittig trafikk på motorveien

Andre Beadle, som er 1StockF30 på Youtube, har drept...

Audi har jukset – tilbakekaller 700 000 biler

Audi tilbakekaller nå 700.000 biler fordi transportmyndighetene i Tyskland,...

Mercedes har bygget den siste 6,2-liters V8-eren noensinne

Mercedes sin 6,2-liters V8-motor kalt M156 forsvant fra modellprogrammet...

Elbiler er upopulære – nå bremser Ford produksjonen

Kundene kjøper ikke det antallet nye Capri- og Explorer-modeller...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Mercedes betaler forhandlere for å kvitte seg med elbiler

Mercedes-forhandlere har allerede klaget på at det er mer enn vanskelig å selge elbiler. Nå gir merket dem 3000 dollar pr bil for å...

Tesla er verdt mer enn disse 28 bilmerkene – til sammen

Teslas aksjekurs tok et anstendig hopp oppover da Donald Trump ble valgt som president i USA. Nok til å gjøre merket verdt mer enn...

Volkswagen ID.7 Tourer tar tittelen Danmarks beste firmabil

For andre år på rad vinner Volkswagen ID.7 Tourer prisen som Årets bedriftsbil, valgt av Business Danmark og Jyllands-Posten. Volkswagen ID.7 Tourer er kåret...

Volvos svar på Spotify lukker – fyrer alle ansatte

Volvo legger nå ned det man trodde var bilens svar på Spoitfy. I stedet graves bildelingstjenesten Volvo On Demand og 50 personer mister jobben....

Kevin Magnussen kunngjør fremtiden i Formel 1

Fra 2025-sesongen blir ikke danske Kevin Magnussen medlem av Haas-laget. Likevel kan en fremtid med laget lure. Nå har dansken mer å si. Kevin...

Volvo har solgt bilmerket for 5 milliarder kroner

Volvo har solgt hele sin eierandel i søstermerket Lynk & Co. Avtalen gir det kinesiske bilmerket 5 milliarder danske kroner. I en såkalt strategisk...

Travl bilgigant har ansatt 200 000 på 3 måneder

Hos BYD kjemper de hele tiden med Tesla om å levere flest elbiler. Det betyr travelhet og 200 000 nye ansatte på 3 måneder....

Tesla Cybertruck blir tilbakekalt for sjette gang i år

For sjette gang i år blir Tesla Cybertruck tilbakekalt. Denne gangen er problemet tilsynelatende så alvorlig at ny programvare ikke er nok. Tesla har...

Lewis Hamilton rykker inn etter Schumacher

Som det første av Ferraris Formel 1-kor siden Michael Schumacher, vil Lewis Hamilton bo i grunnleggeren Enzo Ferraris hjem. Lewis Hamilton flytter inn i...

Kommunen kan legge ned den danske motorfesten helt

Allingåbro Motorfestival lever på lånt tid. Arrangøren frykter å måtte forlate landet der festen finner sted. Allingåbro Motorfestival går en usikker fremtid i møte....

Ny undersøkelse: Derfor unngår danskene elbiler

Selv om elbilen kan være billigere med tanke på umiddelbare driftskostnader, holder mange dansker seg fortsatt unna, viser en ny undersøkelse fra EU-kommisjonen. En...

Politiets ulovlige Tesla har stått stille i 5 år

Politiet i Belgia kjøpte to Teslaer for fem år siden. Men en av bilene har ennå ikke måler, heter det. For fem år siden...