60 prosent av alle kinesiske biler i Europa kommer fra ett og samme merke, som f.eks selger to for prisen av รฉn i Tyskland.
Ifรธlge en ny rapport fra analysebyrรฅet Schmidt Automotive Research utgjรธr MG-modeller seks av ti kinesiske elbiler i Vest-Europa, noe som gjรธr merket til det mest dominerende blant de kinesiske produsentene i regionen.
MGs suksess stรฅr i kontrast til andre kinesiske merker som ennรฅ ikke har oppnรฅdd tilsvarende salgsvolum i Europa.
MG har opplevd betydelig vekst, spesielt takket vรฆre MG4-modellen, som har fรฅtt fotfeste blant europeiske bilkjรธpere.
I fรธrste halvรฅr ble MG4 den fjerde mest solgte elbilen i Europa. Totalt registrerte MG 165.311 biler fra januar til september i รฅr, som er en รธkning fra 156.513 i samme periode i fjor, viser tall fra Schmidt Automotive Research.
Andre kinesiske merker har imidlertid hatt vanskeligere for รฅ konkurrere med MG. BYD, en stor global aktรธr innen elbiler, har hatt langt mer begrenset suksess i Europa.
LES OGSร : Dansk by innfรธrer kritisert forbud mot biler
Fra januar til september ble det registrert 28.535 BYD-biler i Vest-Europa, som er en tredobling sammenlignet med fjorรฅret, men fortsatt kun en brรธkdel av MGs salgstall. Det kinesiske merket BYD eies av staten, det samme er MGs morselskap, SAIC.
Tallene er enda lavere for flere andre merker:
- Lynk & Co : 5.296 registreringer i perioden, som bare er en fjerdedel av deres 2023-tal.
- Xpeng : Salgsvolumet har tidoblet seg, men nรฅr fortsatt bare 4.377 biler i Vest-Europa.
- NIO : Pรฅmeldingene falt til 1.216, ned fra over 1.500 i samme periode i fjor.
Rapporten fremhever den utfordrende situasjonen for mange kinesiske bilmerker i Europa, selv om noen, som MG, ser ut til รฅ finne en sterk posisjon.
MGs strategi i Europa kan tjene som modell for andre kinesiske produsenter som รธnsker รฅ รธke sin markedsandel i en konkurranseutsatt industri.
Pรฅ den annen side er MGs morselskap, SAIC-gruppen, blant bilprodusentene som er absolutt hardest rammet av den nye straffetollen fra EU. Les mer om det her.
Samtidig er det vanskelig for den tyske importรธren รฅ overbevise kunder i Europas stรธrste bilmarked om at den kinesiske bilen er en god idรฉ. Tidligere i รฅr ga importรธren av samme grunner bort รฉn MG4 hver gang en ny MG4 ble kjรธpt i landet.
Ekstrabilen fรธlger rett og slett med kunden pรฅ en leasingavtale, som importรธren betaler for.