Ga 43.000 kroner for å skifte frontrute i elbil

For å spare penger er frontrutene i mange elbiler laget av tynnere glass. Dette fører til at flere frontruter må skiftes. Og det kan bli dyrt, viser tall fra forsikringsselskapet.

Siden 2020 har forsikringsselskapet Fremtind observert en betydelig økning i antall glassskader, spesielt på elbiler. I noen tilfeller koster det opptil 43 000 DKK bare for glasset.

Denne utviklingen har ført til høyere utbetalinger for skader, blant annet på grunn av stigende glasspriser og en generell økning i antall skader.

Dette skriver norsk TV2 .

I 2024 forventes antallet glassskader å fortsette å øke. Allerede etter første kvartal 2024 nådde nivået fra hele fjoråret, da Fremtind mottok nærmere 50.000 meldinger om glassskader.

Ifølge Therese Hofstad-Nielsen, som jobber med skadeforebygging i Fremtind, er det spesielt å bytte frontruter på nyere bilmodeller en betydelig økonomisk belastning.

LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler

– Hvis vi ser på bilene som har solgt mest i Norge, kan jeg nevne Hyundai Ioniq som et eksempel. Her koster frontruta nærmere 43.000 kroner (27.000 danske kroner, red.) pluss moms.

– Og så er heller ikke lim, eventuelt listverk, arbeid og kalibrering med i regnestykket, så det blir veldig kostbare skader», forklarer hun.

Elbiler utgjør en voksende del av bilparken, og med avanserte teknologiske løsninger som kameraer og sensorer integrert i frontrutene har reparasjon og utskifting blitt dyrere.

– Dette er med på å forklare hvorfor kostnadene øker. Hofstad-Nielsen understreker at glassskader på moderne biler generelt krever mer spesialisert arbeid, som også påvirker de totale skadekostnadene.

For å motvirke utviklingen prøver Fremtind å bevisstgjøre bileiere mer på forebygging.

Selskapet anbefaler blant annet å holde avstand til andre biler, spesielt på veier med løse steiner, og sørge for jevnlig vedlikehold av bilens vinduer og viskerblader.

Denne økningen i skader kan også knyttes til endrede trafikkvaner og veiforhold. Flere biler på veiene og hyppigere trafikk på vinterføre kan føre til økt risiko for steinsprang og andre typer glassskader.

Fremtind forventer at utviklingen vil fortsette i årene som kommer. Forsikringsselskapet jobber derfor med både informasjon og tekniske løsninger for å redusere omfanget og prisen på disse skadene.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...