Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om at elbiler skal ta over hele markedet. Så nå vurderer merket en dieselhybrid.
Toyota vurderer å utvikle dieselhybrider for å forbedre drivstofføkonomien til merkets personbiler.
Selv om en stor del av personbilmarkedet har gått bort fra diesel etter «Dieselgate», er ikke Toyota uvillig til tanken. Og spesielt ikke i markeder hvor diesel fortsatt er dominerende.
Toyotas sjefingeniør Keita Moritsu understreker viktigheten av dieselmotorer i visse deler av verden, hvor biler som den store Land Cruiseren er voldsomt populære.
– På verdensbasis er diesel åpenbart en veldig viktig motor for Land Cruiseren, heter det.
Han bemerker imidlertid også at bensin er den primære drivstofftypen i store markeder som USA og Kina.
LES OGSÅ: BMW har mistet forbrenningsmotorens store problem
– Derfor har vi kommet frem til vårt hybridsystem med bensinmotor. Men i fremtiden vil situasjonen naturlig nok endre seg på global skala. Så jeg må overvåke og vurdere alt innen hybrid- og elektrifiseringssystemer.
Det skriver Autodrive .
Å utvikle en dieselhybrid er ikke uten utfordringer. Russell Tomlinson, Toyotas australske leder for forskning, evaluering og opplæring, påpeker forskjellen
– Med diesel har du mye dreiemoment allerede ved lavere turtall, så (hybridassistanse, red.) kan komme inn midtveis og støtte drivlinjen.
– Men forskjellen og nødvendig ingeniørinnsats er utfordringen.
Toyota har allerede tatt steg innen dieselelektrifisering. Deres 'V-Active' mild-hybrid dieselsystem, som finnes i merkets 2,8-liters turbodieselmotor i Prado og utvalgte HiLux-modeller, øker drivstoffeffektiviteten.
Bilene kan imidlertid ikke kjøres på ren strøm alene. Motoren er alltid på. Til nå har Toyotas fokus først og fremst vært på bensindrevne hybrider, som med i-Force Max V6-hybriden i Tundraen og den kommende 2,4-liters bensinhybriden til Prado.
Ideen om en dieseldrevet hybridbil er imidlertid ikke ny. Ikke engang hos Toyota, som allerede fløt ideen i 2021.
– Vi vurderer dieselhybrider, bensinhybrider… vi ser på alle former for CO2-reduksjon gjennom ulike teknologier, sa Rod Ferguson, Toyotas australske leder for produktplanlegging den gang.
Imidlertid er dieselhybridsystemer fortsatt en nisjedel av bilindustrien. Mercedes har eksperimentert med å koble diesel og batteripakker i en rekke SUV-er og tyngre lastebiler. Det har imidlertid ikke blitt utbredt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!