Salt. Verken kobolt, nikkel eller litium. Det er dette CATL har tenkt รฅ lage batterier til elbiler av. Det kutter 70 prosent av prisen, sier kineserne.
Det kinesiske selskapet CATL har utviklet et nytt saltbatteri som potensielt kan revolusjonere prisen pรฅ elbiler.
I hvert fall hvis kineserne selv skal bli trodd.
Batteriet, som er basert pรฅ natriumioner, bruker ikke litium, kobolt eller nikkel, men bruker i stedet vanlige. Noe som burde gjรธre selve batteripakken betydelig billigere รฅ produsere.
CATL lanserte den fรธrste generasjonen av sitt natriumion-batteri for tre รฅr siden og forventer รฅ lansere andre generasjon i 2025.
Selv om de eksakte besparelsene ennรฅ ikke er offentliggjort, spรฅr BYD at saltbatterier i fremtiden vil vรฆre 70 prosent billigere รฅ produsere enn de utbredte LFP-batteriene.
LES OGSร : Mazda revet pรฅ midten – 18-รฅring kunne gรฅ fra ulykken
Dette er skrevet av Carnewschina .
En av hovedgrunnene til at saltbatterier ennรฅ ikke er ekstremt billige, er det begrensede produksjonsvolumet. Bortsett fra den lavere prisen, har imidlertid saltbatterier ogsรฅ andre fordeler; blant annet en god ytelse ved lave temperaturer.
CATL sier at neste generasjons saltbatteri fungerer i temperaturer ned til minus 40 grader.
Energitettheten til det nye batteriet er ennรฅ ikke avslรธrt. Til sammenligning hadde CATLs fรธrste generasjon saltbatterier en energitetthet pรฅ 160 Wh/kg.
Ifรธlge Carnewschina forventes masseproduksjonen av det nye saltbatteriet ikke รฅ starte fรธr i 2027, selv om det vil bli lansert allerede neste รฅr.
Nรธyaktig hvor mye kostnaden vil synke sammenlignet med de mer vanlige batteriene er fortsatt ikke avslรธrt, men BYD har sagt at de tror at saltbatteriene i fremtiden vil vรฆre 70 prosent billigere รฅ produsere enn LFP-batterier.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!