23. november, 2024

Fikk sparken 1.600 – batteriselskap har søkt konkursbeskyttelse

Svenske Northvolt er nå under et slikt press at i likhet med bilmerket Fisker Inc. har søkt konkursbeskyttelse i USA.

Den svenske batteriprodusenten Northvolt har begjært konkursbeskyttelse i USA.

Selskapet opplyser at det vil fortsette å drive sin virksomhet under en planlagt omorganisering som skal sikre tilpasning til dagens markedsforhold og kundebehov.

Northvolt har de siste årene jobbet for å etablere seg som en betydelig aktør i den europeiske batteriindustrien.

Selskapet har hatt store ambisjoner om å konkurrere med kinesiske produsenter på markedet. Til tross for disse målene har selskapet vært under økonomisk press, som i september resulterte i oppsigelse av 1600 ansatte – tilsvarende en fjerdedel av arbeidsstokken.

Flere store investorer har penger bundet i Northvolt. Blant eierne er internasjonale bilprodusenter som BMW og Volkswagen, samt en rekke pensjonsselskaper og investeringsselskaper.

LES OGSÅ: Teslas biler er involvert i de absolutt flest dødsulykkene

BMW har imidlertid revet opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten. Volkswagen, som er Northvolts største aksjonær, vurderer å gjøre det samme. Merket fra Wolfsburg har allerede trukket seg fra styret i batterifabrikken.

I Danmark har ATP investert over to milliarder kroner i selskapet, mens PFA Pension og Danica Pension har stilt tresifrede millionbeløp til disposisjon som lån.

Konkursbeskyttelse i USA er å skape et midlertidig brudd i gjeldsforpliktelsene, slik at Northvolt kan jobbe med en finansiell og strategisk restrukturering.

Selskapet ser det som en nødvendighet for å kunne fortsette driften og møte de utfordringene de står overfor.

De økonomiske problemene kommer på et tidspunkt hvor batteriindustrien i Europa generelt opplever økende konkurranse fra asiatiske produsenter og press fra høye produksjonskostnader.

Utenfor verden kan imidlertid ikke andre batteriprodusenter si nei til krisestemningen. Sørkoreanske SK On, som leverer batteripakker til Hyundai, Kia, Ford, Ferrari og Polestar, annonserte allerede i juli at virksomheten er på randen av konkurs.

Northvolt har tidligere forsøkt å posisjonere seg som en av aktørene som ville kunne gjøre Europa mindre avhengig av de kinesiske batterigigantene. Men dagens utfordringer har satt spørsmålstegn ved selskapets levedyktighet.

Det er fortsatt uklart hvilke konsekvenser konkursbeskyttelsen vil få for selskapets investorer og ansatte. Eller hvordan selskapets økonomi ser ut nå. Så sent som i september var imidlertid batteriselskapet bare én dag unna konkurs. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ivans Mercedes overlevde dødelig flom

Tragisk nok drepte massive flom mer enn 200 mennesker...

90 prosent av alle elbileiere slurver her

I en ny undersøkelse fra YouGov sier 90 prosent...

Batterier til elbiler er så dårlige at de blir kastet

Det kriserammede og konkursrammede batteriselskapet Northvolt bygger så dårlige...

Bilistenes øyne må aktivere blinklys, sier BMW

Selv om den har rykte på seg for å...

Volvo investerer mer enn noen gang i forbrenningsmotoren

Volvo investerer mer penger enn noen gang i forbrenningsmotoren....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi vil lage "pops and bangs" eksos som utstyr

For alle andre enn bileierne selv er pops and bangs' utslippsprogrammering irriterende. Nå vil Audi gjøre det uansett. Audi har søkt patent på en...

Teslas salg stuper – Model Y reduseres med 45 000 DKK.

I Tyskland, hvor Tesla ellers har sin eneste europeiske fabrikk, sliter merket med salget. Nå blir Model Y 45.000 DKK billigere for å lokke...

Bilistenes øyne må aktivere blinklys, sier BMW

Selv om den har rykte på seg for å være en av de minst brukte i BMW-er i det hele tatt, må øyebevegelser nå...

Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle merkets elbiler må redesignes fordi sjåførene må 'elske VW' igjen. Volkswagen har bestemt seg for...

Fisher kan ikke betale – nå skylder eieren 71.000 kroner.

Bare noen få dager etter overtakelse av bilen fikk eieren av en nesten ny Fisker Ocean problemer med alt fra låsing til åpning til...

15 år gamle Alba er den første dansken i F1-akademiet

Den bare 15 år gamle dansken Alba Hurup Larsen fra Roskilde er den første dansken noensinne i den Formel 1-støttede F1 Academy-serien. 15 år...

Audis nye oppfinnelse har som mål å kurere rekkeviddeangst

Audi har søkt og fått patent på en oppfinnelse som tyskerne må tro kan kurere rekkeviddeangst i elbiler. Svaret er... en trailer. Audi har...

Jaguar lager "en Polestar" med ny elbil

Et merke med en usikker fremtid er inspirert av et annet. Uansett vil en fremtidig Jaguar ikke ha bakrute. Akkurat som Polestar 4. Jaguar...

Honda lover «superbatteri» for elbiler allerede i 2025

Allerede i januar 2025 starter Honda de første testene av solid state-batterier for elbiler. Teknologien har flere ganger blitt varslet som elbilens største revolusjon....

Syklistene har selv skylden for hver tredje ulykke

Syklister er absolutt ikke hevet over loven på veiene. Nå viser en undersøkelse fra Havarikommisjonen at de selv er skyld i hver tredje ulykke....

Utbrente Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang

Hver gang et utbrent Tesla-batteri skal kasseres, er det forbundet med en stor regning. Og det er ikke mye forskjellig for andre merker. Det...

Audi gjør seg klar til å slippe sin første elbil

Audi vil ikke bare stenge en hel bilfabrikk i Belgia. Merket vil også droppe bilen som bygges der. Produksjonen skulle ellers ha fortsatt i...