Fikk sparken 1.600 – batteriselskap har søkt konkursbeskyttelse

Svenske Northvolt er nå under et slikt press at i likhet med bilmerket Fisker Inc. har søkt konkursbeskyttelse i USA.

Den svenske batteriprodusenten Northvolt har begjært konkursbeskyttelse i USA.

Selskapet opplyser at det vil fortsette å drive sin virksomhet under en planlagt omorganisering som skal sikre tilpasning til dagens markedsforhold og kundebehov.

Northvolt har de siste årene jobbet for å etablere seg som en betydelig aktør i den europeiske batteriindustrien.

Selskapet har hatt store ambisjoner om å konkurrere med kinesiske produsenter på markedet. Til tross for disse målene har selskapet vært under økonomisk press, som i september resulterte i oppsigelse av 1600 ansatte – tilsvarende en fjerdedel av arbeidsstokken.

Flere store investorer har penger bundet i Northvolt. Blant eierne er internasjonale bilprodusenter som BMW og Volkswagen, samt en rekke pensjonsselskaper og investeringsselskaper.

LES OGSÅ: Teslas biler er involvert i de absolutt flest dødsulykkene

BMW har imidlertid revet opp en kontrakt verdt 14 milliarder danske kroner på midten. Volkswagen, som er Northvolts største aksjonær, vurderer å gjøre det samme. Merket fra Wolfsburg har allerede trukket seg fra styret i batterifabrikken.

I Danmark har ATP investert over to milliarder kroner i selskapet, mens PFA Pension og Danica Pension har stilt tresifrede millionbeløp til disposisjon som lån.

Konkursbeskyttelse i USA er å skape et midlertidig brudd i gjeldsforpliktelsene, slik at Northvolt kan jobbe med en finansiell og strategisk restrukturering.

Selskapet ser det som en nødvendighet for å kunne fortsette driften og møte de utfordringene de står overfor.

De økonomiske problemene kommer på et tidspunkt hvor batteriindustrien i Europa generelt opplever økende konkurranse fra asiatiske produsenter og press fra høye produksjonskostnader.

Utenfor verden kan imidlertid ikke andre batteriprodusenter si nei til krisestemningen. Sørkoreanske SK On, som leverer batteripakker til Hyundai, Kia, Ford, Ferrari og Polestar, annonserte allerede i juli at virksomheten er på randen av konkurs.

Northvolt har tidligere forsøkt å posisjonere seg som en av aktørene som ville kunne gjøre Europa mindre avhengig av de kinesiske batterigigantene. Men dagens utfordringer har satt spørsmålstegn ved selskapets levedyktighet.

Det er fortsatt uklart hvilke konsekvenser konkursbeskyttelsen vil få for selskapets investorer og ansatte. Eller hvordan selskapets økonomi ser ut nå. Så sent som i september var imidlertid batteriselskapet bare én dag unna konkurs. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...