Syklister er absolutt ikke hevet over loven pรฅ veiene. Nรฅ viser en undersรธkelse fra Havarikommisjonen at de selv er skyld i hver tredje ulykke.
Syklister har selv skylden for hver tredje ulykke som skjer i kryss. Det viser en ny analyse fra Ulykkeskommisjonen for veitrafikkulykker, som undersรธkte 27 alvorlige sykkelulykker i perioden januar til august 2023.
Analysen avdekker at syklister ofte ikke overholder trafikkreglene, noe som bidrar til ulykkene.
Nรฅr syklister ikke tar ansvar, er det i de fleste tilfeller pรฅ grunn av bilister som overser dem i krysset.
Ifรธlge etterforskningen var det fรธrerens manglende oppmerksomhet som fรธrte til ulykken i 24 av de 27 tilfellene. Kommisjonens leder, Rikke Rysgaard, forklarer at travelhet og for hรธy fart blant bilistene er en hovedรฅrsak.
โ Syklisten ble rett og slett ikke sett i det hele tatt fordi bilisten ikke tok seg nok tid til orienteringen. I flere av ulykkene kjรธrte sjรฅfรธren litt for fort, sier hun.
LES OGSร : Regjeringen gjรธr disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
Ulykkene er spesielt registrert i de stรธrre byene som Kรธbenhavn, Aarhus og Odense.
Hos Cyklistforbundet pรฅpeker landsformann Jens Peter Hansen at syklistene selv ogsรฅ har et ansvar. Han uttrykker bekymring for at noen velger รฅ kjรธre rรธdt eller gult lys, selv om det helt klart er farlig.
โ Jeg har vanskelig for รฅ forstรฅ at det er noen syklister som รธnsker รฅ utsette seg for faren det er nรฅr man ikke forholder seg til sรฅ klare trafikkregler som et lyssignal, sier han til Ritzau.
Samtidig pรฅpeker han at konsekvensene kan vรฆre alvorlige, selv om det ofte er syklisten som blir verst skadet.
โ Hvis det er en sjรฅfรธr som gjรธr det, kan det fรฅ langt mer alvorlige konsekvenser, fordi du sitter i en bil som veier 1500 kilo eller mer, legger landsformannen til.
Halvparten av syklistene som ble inkludert i undersรธkelsen hadde ikke pรฅ seg sykkelhjelm. I mange tilfeller fรธrte dette til mer alvorlige hodeskader, selv om ingen av ulykkene var dรธdelige.
Ulykkeskommisjonens analyse tilsier at bรฅde syklister og bilister mรฅ ta et stรธrre ansvar i trafikken. Ifรธlge undersรธkelsen kan overholdelse av trafikkregler og bedre oppmerksomhet i kryss redusere risikoen for ulykker betraktelig.