Det er ikke bare bilmerkene som er rammet av krisen. Det samme er underleverandørene. Nå vil Bosch kvitte seg med ytterligere 5500 ansatte.
Bosch, en av de største aktørene i skogen av underleverandører til bilindustrien, varsler nå at ytterligere 5.500 ansatte skal permitteres.
Dermed legger selskapet flere tusen permitteringer til det tidligere varslede antallet kutt.
Ifølge selskapet rammer de nye oppsigelsene først og fremst mobilitetsdivisjonen, hvorav flertallet av permitteringene vil ramme tyske ansatte.
Et av de hardest rammede områdene er utviklingen av programvare for automatiserte trafikklys. Her skal 3500 stillinger kuttes innen 2027 – halvparten av dem i Tyskland.
Det skriver Handelsblatt .
LES OGSÅ: Nye Porsche 911 GT3 RS har ingen bakrute i det hele tatt
Bosch understreker imidlertid at disse permitteringene ikke betyr at selskapet har gitt opp utviklingen av autonomi innenfor bilverdenen.
I stedet handler det ifølge selskapet om å bringe utviklingsavdelingene sammen. Ifølge en talsperson går Bosch bort fra parallell utvikling og går over til en sekvensiell tilnærming. Tidligere har egne team jobbet med selvkornede biler på nivå 3 og 4 av 5. Men fra nå av skal de utvikles en om gangen av de samme personene.
Årsaken til kuttene, sier Bosch, er overkapasitet. Altså en produksjon som bedriften av en eller annen grunn ikke kan utnytte. Dessuten tror ikke tyskerne at markedet ikke utvikler seg som forventet.
Ifølge selskapet har flere bilprodusenter valgt å utsette eller helt forlate prosjekter med selvkjørende biler, og det går ut over underleverandøren.
Bosch-ledelsen har i et tidligere intervju erkjent at de økonomiske målene for 2024 ikke kan nås. Allerede tidligere i år annonserte tyskerne en plan om å kutte 7000 stillinger globalt. Med den siste kunngjøringen stiger det totale antallet stillinger som skal kuttes til 12.500.
På hjemmebane har Bosch også kuttet ned. Nærmere bestemt er 77 stillinger kuttet etter at tyskerne har valgt å legge ned det Esbjerg-baserte selskapet de kjøpte for 20 år siden. Les mer om det her .