Citroën C3 får 0 stjerner i kjent sikkerhetstest

Versjonen av Citroën C3 Aircross, som selges på det søramerikanske markedet, er så dårlig med tanke på sikkerhet at den får nøyaktig 0 stjerner.

Citroën C3 Aircross har blitt tildelt null stjerner i en sikkerhetstest utført av Latin NCAP i Sør-Amerika.

Testen avdekket flere alvorlige mangler ved bilens sikkerhet. Inkludert et utilstrekkelig antall kollisjonsputer og dårlig beskyttelse av passasjerene i ulike typer sammensetning.

En hovedårsak til den lave karakteren er at C3 Aircross kun er utstyrt med to kollisjonsputer som standard.

Dette anses ikke som tilstrekkelig i en ny bilmodell fra 2024. Latin NCAP påpeker også andre sikkerhetsproblemer. Testen av bilens ytelse under en frontkollisjon avdekket utilstrekkelig beskyttelse av brystet.

Og whiplash-testen viste dårlig nakkebeskyttelse. Bilen har heller ikke gardinkollisjonsputer. Noe som forverrer sikkerhetsnivået ved sidekollisjon.

LES OGSÅ: Feil på Fisker Ocean skader 1900 mennesker hvert år

Noen tester ble ikke utført i det hele tatt fordi C3 Aircross mangler nødvendig utstyr. Latin NCAP kunne for eksempel ikke teste for sidekollisjon, siden bilen ikke kan beskytte hodet til passasjerene tilstrekkelig.

Ifølge Alejandro Furas, generalsekretær i Latin NCAP, er dette og bilens andre mangel på sikkerhet et alvorlig problem.

– Stellantis skuffer oss nok en gang med en nullstjernemodell. Citroën- og Stellantis-ingeniører vet veldig godt hvordan man bygger biler med bedre sikkerhet. Men dessverre går selskapets beslutninger i feil retning.

Det er ikke første gang en Citroën-modell får dårlig karakter. Tidligere ga også Latin NCAP null stjerner til Citroën C3.

Organisasjonen sammenligner Citroën med konkurrenter som klarer å produsere biler med høyere sikkerhetsstandarder og oppfordrer selskapet til å forbedre utstyret og frivillig delta i ytterligere tester.

– Det er svært bekymringsfullt at Stellantis-gruppen fortsetter å tilby latinamerikanske og karibiske forbrukere populære bilmodeller med så lavt sikkerhetsnivå, fastslår Latin NCAP.

Citroën selv understreker i en uttalelse at de prioriterer sikkerhet i koruniformene sine. Ifølge produsenten byr CMP-plattformen som nye C3 er bygget på en robust konstruksjon med god beskyttelse i kabinen.

– Sikkerhet i en bil er en helhet som er gjennomtenkt fra begynnelsen av utviklingen og går langt utover det individuelle spekteret av aktive og passive sikkerhetsfunksjoner, forklarer Stellantis Group i en uttalelse sendt til Motor1 Brazil .

Latin NCAPs funn stiller imidlertid spørsmål ved om denne tilnærmingen er tilstrekkelig for å beskytte bilenes passasjerer.

https://youtu.be/osyGXdxZxjs?si=p16f3k-nO1MO9RrD


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplær fra matrester. Nå skal...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...