Versjonen av Citroën C3 Aircross, som selges på det søramerikanske markedet, er så dårlig med tanke på sikkerhet at den får nøyaktig 0 stjerner.
Citroën C3 Aircross har blitt tildelt null stjerner i en sikkerhetstest utført av Latin NCAP i Sør-Amerika.
Testen avdekket flere alvorlige mangler ved bilens sikkerhet. Inkludert et utilstrekkelig antall kollisjonsputer og dårlig beskyttelse av passasjerene i ulike typer sammensetning.
En hovedårsak til den lave karakteren er at C3 Aircross kun er utstyrt med to kollisjonsputer som standard.
Dette anses ikke som tilstrekkelig i en ny bilmodell fra 2024. Latin NCAP påpeker også andre sikkerhetsproblemer. Testen av bilens ytelse under en frontkollisjon avdekket utilstrekkelig beskyttelse av brystet.
Og whiplash-testen viste dårlig nakkebeskyttelse. Bilen har heller ikke gardinkollisjonsputer. Noe som forverrer sikkerhetsnivået ved sidekollisjon.
LES OGSÅ: Feil på Fisker Ocean skader 1900 mennesker hvert år
Noen tester ble ikke utført i det hele tatt fordi C3 Aircross mangler nødvendig utstyr. Latin NCAP kunne for eksempel ikke teste for sidekollisjon, siden bilen ikke kan beskytte hodet til passasjerene tilstrekkelig.
Ifølge Alejandro Furas, generalsekretær i Latin NCAP, er dette og bilens andre mangel på sikkerhet et alvorlig problem.
– Stellantis skuffer oss nok en gang med en nullstjernemodell. Citroën- og Stellantis-ingeniører vet veldig godt hvordan man bygger biler med bedre sikkerhet. Men dessverre går selskapets beslutninger i feil retning.
Det er ikke første gang en Citroën-modell får dårlig karakter. Tidligere ga også Latin NCAP null stjerner til Citroën C3.
Organisasjonen sammenligner Citroën med konkurrenter som klarer å produsere biler med høyere sikkerhetsstandarder og oppfordrer selskapet til å forbedre utstyret og frivillig delta i ytterligere tester.
– Det er svært bekymringsfullt at Stellantis-gruppen fortsetter å tilby latinamerikanske og karibiske forbrukere populære bilmodeller med så lavt sikkerhetsnivå, fastslår Latin NCAP.
Citroën selv understreker i en uttalelse at de prioriterer sikkerhet i koruniformene sine. Ifølge produsenten byr CMP-plattformen som nye C3 er bygget på en robust konstruksjon med god beskyttelse i kabinen.
– Sikkerhet i en bil er en helhet som er gjennomtenkt fra begynnelsen av utviklingen og går langt utover det individuelle spekteret av aktive og passive sikkerhetsfunksjoner, forklarer Stellantis Group i en uttalelse sendt til Motor1 Brazil .
Latin NCAPs funn stiller imidlertid spørsmål ved om denne tilnærmingen er tilstrekkelig for å beskytte bilenes passasjerer.