24. november, 2024

Citroën C3 får 0 stjerner i kjent sikkerhetstest

Versjonen av Citroën C3 Aircross, som selges på det søramerikanske markedet, er så dårlig med tanke på sikkerhet at den får nøyaktig 0 stjerner.

Citroën C3 Aircross har blitt tildelt null stjerner i en sikkerhetstest utført av Latin NCAP i Sør-Amerika.

Testen avdekket flere alvorlige mangler ved bilens sikkerhet. Inkludert et utilstrekkelig antall kollisjonsputer og dårlig beskyttelse av passasjerene i ulike typer sammensetning.

En hovedårsak til den lave karakteren er at C3 Aircross kun er utstyrt med to kollisjonsputer som standard.

Dette anses ikke som tilstrekkelig i en ny bilmodell fra 2024. Latin NCAP påpeker også andre sikkerhetsproblemer. Testen av bilens ytelse under en frontkollisjon avdekket utilstrekkelig beskyttelse av brystet.

Og whiplash-testen viste dårlig nakkebeskyttelse. Bilen har heller ikke gardinkollisjonsputer. Noe som forverrer sikkerhetsnivået ved sidekollisjon.

LES OGSÅ: Feil på Fisker Ocean skader 1900 mennesker hvert år

Noen tester ble ikke utført i det hele tatt fordi C3 Aircross mangler nødvendig utstyr. Latin NCAP kunne for eksempel ikke teste for sidekollisjon, siden bilen ikke kan beskytte hodet til passasjerene tilstrekkelig.

Ifølge Alejandro Furas, generalsekretær i Latin NCAP, er dette og bilens andre mangel på sikkerhet et alvorlig problem.

– Stellantis skuffer oss nok en gang med en nullstjernemodell. Citroën- og Stellantis-ingeniører vet veldig godt hvordan man bygger biler med bedre sikkerhet. Men dessverre går selskapets beslutninger i feil retning.

Det er ikke første gang en Citroën-modell får dårlig karakter. Tidligere ga også Latin NCAP null stjerner til Citroën C3.

Organisasjonen sammenligner Citroën med konkurrenter som klarer å produsere biler med høyere sikkerhetsstandarder og oppfordrer selskapet til å forbedre utstyret og frivillig delta i ytterligere tester.

– Det er svært bekymringsfullt at Stellantis-gruppen fortsetter å tilby latinamerikanske og karibiske forbrukere populære bilmodeller med så lavt sikkerhetsnivå, fastslår Latin NCAP.

Citroën selv understreker i en uttalelse at de prioriterer sikkerhet i koruniformene sine. Ifølge produsenten byr CMP-plattformen som nye C3 er bygget på en robust konstruksjon med god beskyttelse i kabinen.

– Sikkerhet i en bil er en helhet som er gjennomtenkt fra begynnelsen av utviklingen og går langt utover det individuelle spekteret av aktive og passive sikkerhetsfunksjoner, forklarer Stellantis Group i en uttalelse sendt til Motor1 Brazil .

Latin NCAPs funn stiller imidlertid spørsmål ved om denne tilnærmingen er tilstrekkelig for å beskytte bilenes passasjerer.

https://youtu.be/osyGXdxZxjs?si=p16f3k-nO1MO9RrD

Latest

Don't miss

Kjemper for å overleve – Volkswagens eier taper milliarder

Volkswagen vil stenge flere fabrikker i kampen om å...

1,1 millioner danske sjåfører får INGEN hjelp i 2025

Staten forventer at bensin og diesel vil falle i...

Elbiler må ikke være så dyre, sier Volkswagen-sjef

Elbiler må ikke koste mer enn bensin- og dieselbiler...

Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle...

Bugatti udfordrer Koenigsegg – vil nå forst til 500 km/t

Bugatti og Koenigsegg har lenge kjempet for å komme...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fylt med feil – Volvo tilbakekaller splitter ny bil

Volvo EX90 skulle vært et elektrisk prestisjeprosjekt, men har i stedet endt opp som et bugfylt mareritt. Nå blir de første bilene tilbakekalt. Da...

Bilgigant i krise sier opp ytterligere 5500 ansatte

Det er ikke bare bilmerkene som er rammet av krisen. Det samme er underleverandørene. Nå vil Bosch kvitte seg med ytterligere 5500 ansatte. Bosch,...

Nye Porsche 911 GT3 RS har ingen bakrute i det hele tatt

Nye Porsche 911 GT3 RS Manthey har en spoiler så gigantisk at bakruten må dø. Karbonfiberpanelet er derimot 25 prosent lettere. Manthey, som Porsche...

Ford saksøker selskapet fordi ny bil ser gammel ut

Ford har saksøkt selskapet Vintage Modern fordi sistnevnte har fått en ny Bronco til å se ut som den første modellen fra 1961. Ford...

Feil på Fisker Ocean skader 1900 mennesker hvert år

Hvert år blir 1900 personer skadet fordi en bil ved et uhell ruller unna. Nå har feilen rammet Fisker Ocean. Hvert år blir 1900...

Audi vil lage "pops and bangs" eksos som utstyr

For alle andre enn bileierne selv er pops and bangs' utslippsprogrammering irriterende. Nå vil Audi gjøre det uansett. Audi har søkt patent på en...

Teslas salg stuper – Model Y reduseres med 45 000 DKK.

I Tyskland, hvor Tesla ellers har sin eneste europeiske fabrikk, sliter merket med salget. Nå blir Model Y 45.000 DKK billigere for å lokke...

Bilistenes øyne må aktivere blinklys, sier BMW

Selv om den har rykte på seg for å være en av de minst brukte i BMW-er i det hele tatt, må øyebevegelser nå...

Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle merkets elbiler må redesignes fordi sjåførene må 'elske VW' igjen. Volkswagen har bestemt seg for...

Fisher kan ikke betale – nå skylder eieren 71.000 kroner.

Bare noen få dager etter overtakelse av bilen fikk eieren av en nesten ny Fisker Ocean problemer med alt fra låsing til åpning til...

15 år gamle Alba er den første dansken i F1-akademiet

Den bare 15 år gamle dansken Alba Hurup Larsen fra Roskilde er den første dansken noensinne i den Formel 1-støttede F1 Academy-serien. 15 år...

Audis nye oppfinnelse har som mål å kurere rekkeviddeangst

Audi har søkt og fått patent på en oppfinnelse som tyskerne må tro kan kurere rekkeviddeangst i elbiler. Svaret er... en trailer. Audi har...